Kapitein Dubbelhoofd
en
Kapitein Trippelhoofd
(Dubbelhoofd 3)
(c) Het WWCW 2004
Tekst: Jorn van de Wetering
|
ndertussen
wandelde Mex Mellens rond op het dek van het Seylend Fregat.
Zachtjes kwam er een ‘schitterend’ uit zijn mond.
‘Bent u hier helemaal alleen gekomen?’ vroeg Maerk ten Stoppel.
‘Ik ben hier alleen ja. Toen Kapitein Panieck het reizen niet meer
aankon heeft hij mij het Seylend Fregat en het kapiteinschap
toevertrouwd. Er lag slechts een rang tussen ons, die oude jongen en
die oude man, die het zo goed met elkaar kunnen vinden. Dat vind ik
op zich weer een fenomeen, waar ik erg dankbaar voor ben geweest,
uiteraard.’
‘Dus u hebt Kapitein Panieck nu opgevolgd?’ vroeg Rolander van ’t
Zijl.
‘Kapitein Panieck opvolgen is natuurlijk onmogelijk omdat Kapitein
Panieck een op zichzelf staand fenomeen is. Binnen dit schip is dat
niet zo moeilijk gebleken omdat, ja, geestelijk hadden wij toch wel
een verwantschap en bleken twee handen op een buik te zijn. Wat dat
aangaat heb ik mezelf nooit geweld aan hoeven te doen. Ik zeg wel
eens dat ik me meestal beweeg in een korset, het korset van het
Kapitein Panieck-creatie denken, maar dat heeft me nooit bekneld,
het heeft altijd als een tweede huid om me heen gezeten.
‘Maar ik dacht dat het Seylend Fregat gezonken was voor de kusten
van Djofri?’ vroeg Kenny Noeth.
‘Het schip was niet gezonken, nee. Het was tijdens onze laatste reis
flink beschadigd. Het opknappen van dit vaartuig was een hele klus.
Dat duurde even, vandaar dat ik hier nu pas kon zijn. Men was
gedreven en zo gemotiveerd om er het beste uit te halen, dat iedere
vingerwijzing met graagte geaccepteerd werd. Het zijn namelijk de
mensen en de mensenhanden van Djofri die dit schip gemaakt hebben.
Niets was mogelijk geweest zonder de aanwezigheid van die vele
geëmotioneerde mensen. Het is niet de schipper die dit schip gemaakt
heeft, het waren wij met zijn allen en zonder die gereedschapskist
die wij waren voor elkaar was het nooit tot stand gekomen.’
‘Schitterend,’ zei Mex Mellens opnieuw. Hij verdween door een deur
op het achterdek.
at
wil je nu weer van me?’ vroeg Kapitein Dubbelhoofd.
‘Ik wil… zou willen praten… als broers onder elkaar,’ zei Kapitein
Trippelhoofd met een grimmige lach op zijn gezicht. Kapitein
Trippelhoofd was een opvallende en vooral vreemde verschijning. Dit
vreemde werd voornamelijk veroorzaakt door de drie hoofden die hij
had. Hij was onmiskenbaar de broer van kapitein Dubbelhoofd, maar
zijn gezichten waren slank waar dat van Dubbelhoofd dik was en grauw
waar het van Dubbelhoofd altijd leek te blozen.
‘Nou, praat dan snel en laat mij daarna verder weer lekker van mijn
cel genieten,’ riep Kapitein Dubbelhoofd.
‘Het is ook altijd… met jou… hetzelfde,’ zei Kapitein Trippelhoofd.
‘De jongste… hij kreeg… alle aandacht. Nooit luisteren… wilde hij…
mijn jonge broer.’
‘Jij had anders drie paar oren en nog kon je niet naar papa en mama
luisteren,’ zei Kapitein Dubbelhoofd.
‘Moeder… en… vader,’ zei Kapitein Trippelhoofd. Zijn blik werd vurig.
‘Nooit hadden… ze hadden… ongelijk. Nooit… ze zeiden… zou het wat
worden. Maar kijk eens… wie van ons tweeën… hier nu staat.’
‘Allebei, zou ik zo zeggen,’ zei Kapitein Dubbelhoofd. ‘Of moet ik
zeggen: wij alle vier.’
De ogen van Kapitein Trippelhoofd leken vuur te spuwen. ‘Het is ook…
nooit is het… genoeg met jou! Altijd die grappen over… mijn drie
hoofden… wacht maar!’
‘Waarop?’ brulde kapitein Dubbelhoofd van het lachen, ‘Komt er nog
een vierde bij? Wordt het dan Kapitein Quattrohoofd?’
‘Hou op… hou op… hou op!!!’ tierde Kapitein Trippelhoofd. Hij
gebaarde naar zijn wachters. ‘Dat misbaksel… neem hem… weg van hier!
En geef hem… alleen nog… water en brood!’
‘Met drie monden te voeden,’ gierde Kapitein Dubbelhoofd het met een
rood aanlopend hoofd uit, ‘blijft er voor mij natuurlijk niets
over.’
‘Wacht maar,’ zeiden de drie hoofden van Kapitein Trippelhoofd
scherp, ‘Jouw tijd… hij komt nog wel. Nog even en dan… ik zal… de
zeeën beheersen!’
p
het ‘Seylend Fregat’ worden ook volop koersnavigatie-effecten
gebruikt. Mex Mellens, die inmiddels het schip heeft verkend had was
met Talvan den Chanbeur en Maerk ten Stoppel in gesprek over de
toepassing hiervan.
‘Want waar gaan we het aanbrengen zodat het niet…?’ vroeg Talvan.
Mex wilde wat zeggen, maar Maerk viel hem in de rede.
‘Een heel boeiend effect van het Seylend Fregat is… ik denk dat ze
de eerste zijn die een schip hadden waarop ze met een met echte wals
een schijvensysteem produceerden, maar dan ook echte schijven.’
Mex keek verbijsterd naar Maerk en zei: ‘Heej, dat is mijn quote.’
‘Excuses, mijnheer Mellens,’ zei Maerk ten Stoppel.
Even keek Mex Maerk nog verbaasd aan. Toen zei hij tegen Talvan:
‘Kijk, er zijn natuurlijk een aantal spelers in het veld die
bootachtigen en boten maken. Zij hebben altijd gezegd: ‘Wij kunnen
dat zelf net zo goed en met eenvoudiger middelen’ en een experiment
in die richting in die richting is geweest destijds bij hun
Koersuitstippelvaarnavigatie-systeem waarbij zij een hele oude
manier van bewegingstechnieken in een nieuw jasje hebben gestoken.
Alle bewegingstechnieken worden aangedreven met schijven en dat zijn
houten schijven die ieder voor zich een bepaalde beweging
vertegenwoordigen en op die schijven staat het programma gemonteerd
wat de bewegingsafloop moet vormen van een zeil of het roer. Wij
moeten gedurende de hele dag een koersverloop kunnen produceren en
dat kunnen we met dit systeem perfect.’
Talvan den Chanbeur knikte bevestigend. In zijn hand had hij het
ontwerp van een wiel met verschillende inkepingen. ‘Het idee van
deze tekening was dus inderdaad om ons aan het varen te zetten. Ton
Vendervan die maakt een schets voor een koerswiel en dan ga ik zelf
aan het denken van hoe we dat moeten vertalen in koers en het was
deze richting dus dan kom je zelf op een gegeven moment van: O, dat
is leuk. En zus en zo oplossen en in dit geval hebben we wel voor
een basiskoers gezorgd omdat ja, anders is d’r gewoon geen beginnen
aan. Maar toen ik deze tekening kreeg bleek die zo mooi
gedetailleerd te zijn. Maar door hele kleine details, door wat
koersveranderingetjes je verder nog aanbrengt kan je dat wijzigen,
dat ziet er dus net iets anders uit.’ |