Niet alleen de bekroonde Sprookjesshow moest plaatsmaken
voor een nieuwe productie in 2002, ook de tent op het oude
zwembad werd dus eindelijk geruimd. De locatie van de tent kent
een lange geschiedenis, want — zoals reeds elders vermeld — kon
men hier op de warme Eftelingse zomerdagen een verfrissende duik
nemen in het grote Efteling Openlucht Zwembad. Op 8 augustus
1953 werd dit grootse openluchtzwembad voor het publiek geopend
en het bad werd al snel als een van de mooiste en modernste
openluchtzwembaden van ons land bestempeld. Het bad was
ontwikkeld door ir. Heijdelberg
en
was voorzien van de voor die tijd meest moderne snufjes. Eén
daarvan was een waterzuiveringssysteem dat onzichtbaar maar
bijzonder ingenieus zijn werk uitvoerde onder de springtoren, en
zo het water kristalhelder, én hygiënisch hield: iets dat in die
tijd werkelijk revolutionair was. Het zwembad, dat aan de
zuidzijde van park lag, had een kleedhok-unit met tachtig
wisselkabines, twee groepscabines en zeer luxueus sanitair. De
temperatuur in en rondom het bad was ook bijzonder aangenaam te
noemen; de ondiepe roei- en kanovijver die om het zwembad heen
lag zorgde namelijk voor de voorverwarming van het water. Daar
kwam bij dat het hele gebied omringd werd door mooie grote
dennenbossen die, zoals iedereen wel weet, de warmte vasthouden,
de wind breken en ook nog eens voor schaduw zorgden voor hen die
daar behoefte aan hadden.
De katholieke oorsprong en inslag van de Efteling was goed te
merken rond het zwemcomplex. Een tweedelig badpak was ten
strengste verboden, en de nonnen van een nabij gelegen klooster
kwamen regelmatig een kijkje nemen of het er allemaal wel kuis
genoeg aan toe ging. Vonden de zusters dat iemand zich schuldig
maakte aan onkuis gedrag, dan werd men daar onmiddellijk en
streng op aangesproken.
Het bad lag dan wel in de Efteling, maar toch moest men apart
entree betalen voor deze grote attractie. Het zwembad op Oost
bleef ook niet lang het enige zwembad dat door de Efteling geexploiteerd werd. Het in 1960 geopende bungalowpark “Het
Kraanven” kreeg namelijk ook de beschikking over een luxe,
driedelig verwarmd openluchtzwembad. Maar helaas, halverwege de
jaren tachtig bleek het Kraanven niet rendabel genoeg meer te
zijn, en sloot het bungalowpark voorgoed haar deuren. Met de
bungalows verdween ook het zwembad van het Kraanven.
Nog tot aan het einde van de jaren tachtig echter, was het
zwembad in de Efteling zelf dé plek om rustig op adem te komen
en heerlijk af te koelen in het heldere water. Maar in 1989 was
het ook met dit Kaatsheuvelse zwembad gedaan; de vrij hoge
personele bezetting die nodig was, samen met de steeds minder
wordende populariteit van de attractie zorgden ervoor dat het
zwembad een lastig te exploiteren geheel werd. Zonder
gemeentelijke steun wilde het park het zwembad niet langer
openhouden, en toen deze steun uitbleef viel dan ook definitief
het doek voor het bad.
Meteen in hetzelfde jaar werd er, op basis van het gesloten
zwembad, een begin gemaakt met de bouw van een groot
Efteling-theater dat in de zomermaanden onderdak moest gaan
geven aan tijdelijk entertainment, voornamelijk in de vorm van
shows. De ‘voorgevel’ van het theater (hoewel dat wellicht een
wat groot woord is) bestond uit een geheel vlakke decoratieve
wand met aan weerszijden een entree naar de achtergelegen
zwembadzaal. Wie één van deze twee ‘fuiken’ betrad, kwam aan de
zijkant van de zaal binnen, alwaar men meteen een goed overzicht
had over de gehele zaal. De tribunes in het ondiepe deel van het
voormalige zwembad bestonden uit een simpele constructie van
lage smalle planken met daarop wat zacht kussenmateriaal dat het
zitleed in dit theater nog enigszins moest verzachten.
|
Zo simpel als de tribunes waren, zo aardigst was het speelveld
voor de artiesten. Het podium (in het diepe deel van het bad)
bestond uit drie delen waarvan het middenstuk, vlak voor de
tribunes, het hoofdpodium was. Zowel links als rechts van de
tribunes waren nog twee extra, smalle podiums gemaakt zodat er
volop gecombineerd kon worden met locaties in het toneelspel, en
de bezoekers van het theater af en toe tureluurs werden van het
gedraai op hun bankjes. Een leuk detail voor Efteling-kenners
met zwembadseparatieangst was het feit dat je nog goed kon zien
dat de zijpodiums op de zwembadrand waren gebouwd: in de rand
waren nog allerlei zwembadonderdelen als voetsteunen te zien.
Twaalf jaren lang, waarschijnlijk veel langer dan bij de bouw
ooit de bedoeling was, heeft het tijdelijke Efteling-theater
plaats geboden aan honderdduizenden bezoekers per seizoen. Zeven
grote producties hebben er hun hoogtijdagen beleefd, en voor
veel artiesten was het theater de thuisbasis en opstap naar een
mooie carrière in de showbizz. Op 28 oktober 2001 om 17:00 uur
vond de allerlaatste voorstelling plaats in het theater. De
Nieuwe Efteling Sprookjesshow, die vier jaar lang in het theater
te zien was, had de eer om deze provisorische, oncomfortabele
maar tegelijk ook gedenkwaardige en wellicht zelfs legendarische
plek voor het laatst te voorzien van zang, dans en muziek om
daarna voorgoed het niet-aanwezige doek te sluiten. |
Van 1996 tot 1999
beleefde de Efteling op theatergebied een constante en
succesvolle periode. De beide Sprookjesshows in het
tijdelijke theater trokken veel publiek, en de tweede show won
ook nog eens grote internationale prijs. Wellicht aangespoord
door beide factoren ging Efteling bij zichzelf te rade over een
eventuele nieuwe plek voor deze vorm van live-entertainment; de
tijdelijke tent met zijn oncomfortabele zitmogelijkheden en
goedkoop aandoende constructie kon natuurlijk niet veel langer
meer. Rond het jaar 1999 krijgt de gedachte van een permanent,
groot theater steeds meer vorm in de toekomstvisies van de
Efteling-directie. Het enorme succes van de Sprookjesshows
maakte een weg vrij naar een toekomst waarbij live-entertainment
een centrale rol in het aanbod van het park zou gaan spelen.
Aanvankelijk werd het nieuwe theater gepland op een prachtige
locatie aan het begin van de Pardoes Promenade, maar zoals
bekend kwam de Efteling kort na het uitwerken van deze plannen
in contact met het Wereld Natuurfonds, waarna Pandadroom (dat in
hetzelfde jaar als het nieuwe theater zou openen) deze
geprojecteerde plaats zou gaan innemen. Ook de plannen voor een
uitgaansgebied binnen de grenzen van de Efteling kwamen opnieuw
— ze maakten immers al deel uit van ‘De Wereld van de Efteling’
uit 1992 — bovendrijven, en er werd besloten om deze te
combineren met het nieuw te bouwen theater. Besloten werd om
het theater op een terrein achter het Huis van de Vijf Zintuigen
te bouwen, zodat men daar in een later stadium verder kon bouwen
aan het ‘Uitrijk’, zoals dat geheel nieuwe parkdeel vol horeca
ende vermaeck zou gaan heten. Op 29 maart 2001 werd de
bouwaanvraag van de Efteling voor het theater goedgekeurd en op
23 april werd de eerste paal in de stevige Brabantse zandgrond
geslagen.
|
Niet zo heel veel later,
op 4 mei 2001 om precies te zijn, verschijnt er een persbericht
in de landelijke dagbladen dat de bouw van het nieuwe theater
officieel bevestigt. Het bericht bevat meteen de eerste serie
leuke weetjes over het bouwwerk. Onder andere staat er in dat
het Efteling-theater de eerste stap is in het nieuw aan te
leggen parkdeel ‘Uitrijk’, en dat het zowel tijdens als buiten
het seizoen te bezoeken moet zijn. De hoofdzaal biedt
negenhonderd zitplaatsen, maar kan in de voor parkshows
gebruikelijke opstelling twaalfhonderd bezoekers per
voorstelling kwijt. Daar komt nog bij dat, afhankelijk van het
soort evenement, het zelfs mogelijk is het aantal plaatsen uit
te breiden naar 2000. In het bericht lezen we ook dat in zestien
dagen tijd vijfhonderd heipalen de grond in zijn geslagen. Een
goede start op weg naar de ingebruikname aan het begin van het
seizoen 2002.
|
De eerste maanden van de
bouw schiet het allemaal lekker op: de funderingen liggen snel
en de vorm van het gigantische bouwwerk in ruwbouw begint
langzaamaan herkenbaar te worden. Maanden na de aankondiging van
het theater in de pers, verschijnt er op 10 oktober 2001 een
eerste zwart-wit theaterontwerptekening van vertrekkend creatief
directeur Ton van de Ven in de dagbladen. Hierop is een
gedetailleerd frontaal aanzicht van de voorgevel van het gebouw
te zien. De reacties op Van de Ven’s laatste ontwerpproject voor
de Efteling zijn meteen overweldigend en unaniem zéér
enthousiast. Door deze tekening wordt meteen duidelijk dat de
Efteling er een zeer bijzonder bouwwerk bij gaat krijgen. Een
maand later, op 7 november 2001, verschijnt op het Internet de
eerste tekening in kleur, vervaardigd door ontwerpbureau AGS,
waarmee we voor het eerst ook een blik op het toekomstige
voorplein van het theater krijgen.
De periode tussen de
Winter- en Zomer-Efteling van 2002 was een spannende voor allen
die de bouw van het theater volgden. Van buiten het park was
weliswaar meer te volgen van de bouw van het theater dan van
PandaDroom aan de andere kant van de Vonderplas, maar echt goed
te zien was het allemaal niet. Maar gelukkig: op 16 en 17 maart
2002 organiseerde ABN-Amro, sinds jaar en dag partner in
kwaliteit van de Efteling, een gratis weekend Efteling voor haar
klanten. Dat was ook meteen de eerste keer dat de van buiten het
park onzichtbare zijgevel van het theater bekeken kon worden.
Deze gevel was het eerste deel van het gebouw dat een sfeervolle
Efteling-afwerking zou krijgen in de vorm van een rij pakhuizen.
De rechterhelft van de gevel was op de ABN-Amro-dagen al goed te
zien, maar nog lang niet helemaal af. Aangezien het geheel nogal
kaal en licht van kleur was waren de meningen onder de in het
bouwproces geïnteresseerden nogal verdeeld. Het eerste stukje theater-theming werd nog niet direct unaniem positief ontvangen.
Gelukkig was het ook nog lang niet af.
|
Over het interieur van
het theater was men op 28 maart 2002, de datum dat het officieel
in gebruik werd genomen, meer te spreken. De grote zaal, vol met
rood beklede tribunes, paarse wanden, een groot balkon en
schitterende artistieke lichtornamenten die stervormig hun licht
verspreiden over de wanden, deed menigeen verbaast staan. Het
was allemaal dan wel niet geheel in de knusse stijl van Anton
Pieck (waar iedereen stiekem toch op gehoopt had), maar de
theaterzaal ademde toch een zekere sprookjesachtige sfeer uit.
En dat terwijl het toch een hypermodern gebouw met de nieuwste
technische toneelsnufjes is.
Ook de tribunes
verbergen een technische verrassing: ze zijn in korte tijd in te
klappen, waardoor de Efteling-theaterzaal veranderd in een
enorme zaal met een vlakke vloer. Een koninklijk bal zou er met
gemak gegeven kunnen worden...
Aangezien de voorgevel en
de foyer in maart 2002 nog verre van klaar waren, werd men via
de nooduitgang aan de zijkant van het theater de zaal ingeleid.
Van daar uit komt de bezoeker terecht op een groot middenpad
waar gekozen kan worden om rechts naar boven de zaal in te gaan
voor een hoger gelegen plekje, of links naar beneden, om dichter
bij het podium met z’n sierlijk gedrapeerde doek plaats te
kunnen nemen. Op de drukke dagen in de zomer was het ook nog
mogelijk om plaats te nemen op het balkon, vanaf waar je een
prachtig overzicht hebt op de zaal en het podium. De banken van
het nieuwe theater zijn helaas nog steeds niet “je van het”, en
zeker bij producties die langer gaan duren dan de reguliere
Sprookjesshow kan het nog wel eens een pijnlijk zitje worden,
maar het nieuwe theater zit in ieder geval een heel stuk
comfortabeler dan het oude theater, waar de Spartaanse tribunes
niet eens een rugleuning hadden.
|
Na aanvang van het
seizoen 2002 ging het al snel erg rap met de zijgevel, en hoe
meer het geheel vorm aannam, hoe lovender de woorden werden over
het complex. De oud-Hollandse pakhuizen passen prima aan de
waterkant van de roeivijver waar ze zich stoer doch sierlijk,
zoals het een pakhuis betaamt, weerspiegelen in het water. Rond
juni 2002 was de zijgevel zo goed als klaar en kon men verder
gaan bouwen aan de (volgens de tekeningen) erg imposante
voorgevel, tevens dé blikvanger van het theater. En zo vlug als
de zijgevel verrees, zo langzaam ging het met de voorgevel. De
verwachtingen waren zeer hoog gespannen door de eerder
verspreide tekeningen, en het slakkentempo (mede veroorzaakt
door veranderende ontwerpen en daaruit voortvloeiende
vergunningswijzigingen) van de bouw zorgde dan ook voor flink
wat frustraties onder Efteling-liefhebbers. Het leggen van de
funderingen en de opbouw van de staalconstructies van de
voorgevel en zijn foyer namen, inclusief verschillende pauzes,
heel wat maanden in beslag, maar tegen het einde van het
seizoen, in oktober 2002, begon dan toch eindelijk wat vorm te
komen in de voorgevel: de eerste kozijnen en bakstenen van de
buitenmuren waren te zien, en in de weken daarna ging het plots
allemaal snel. Niet veel later werd de constructie ingepakt in
een enorm wit zeil, dat strak over de steigers werd gespannen.
Helaas waren de vorderingen hierdoor erg moeilijk te zien, maar
in december van hetzelfde jaar verscheen dan toch het eerste
duidelijk zichtbare teken van het in aanbouw zijnde
paleisachtige geheel. Bovenuit het witte zeil verscheen prompt
een prachtig klein torentje, dat het eerste echte
herkenningspunt werd uit de ontwerpschetsen van Ton van de Ven.
In de loop van diezelfde maand en in de maanden erna zagen we
stukje bij beetje steeds meer punten van herkenning tevoorschijn
komen. Onder het eenzame (hoek-)torentje verscheen een stuk met
kantelen bekroonde muur in een eigenaardige gele crèmekleur, en
de houten en stalen dakconstructies voor de rest van de gevel
werden ook geplaatst.
De gele kleur van de
voorgevel stak vooral ontzettend af tegen de wit-grijze
zijgevel, en het was dus ook wel even slikken bij de eerste
aanblik van dat deel van het theater waar de voor- en zijgevel
samenvallen. Een soort
"Lavenlaar 1990 meets Spookslot 2002", maar
dan in één gebouw. Hoe meer wit zeil er verwijderd werd op het
bouwterrein, hoe meer muren met geel stucwerk er tevoorschijn
kwamen, en het mocht dus duidelijk zijn dat de voorgevel
werkelijk heel anders zou worden dan zijn broertje aan de
zijkant van het complex.
Aan het begin van het
seizoen 2003 was al het zeil van het theater verwijderd (alleen
het rechtergedeelte van de gevelwand, waar het restaurant moest
komen, was nog ingepakt) en werden we getrakteerd op de eerste
complete blik op de voorgevel. De wonderlijke mengeling van
Nederlands Barok, Romantiek, Victoriaanse stijl en zelfs een
beetje Disney-esque bouwstijlen bleek prima uit te pakken, want
het eclectische geheel was werkelijk een plaatje. Zelfs zonder
de nodige decoraties en afgerond ‘inschaduwwerk’ was de
voorgevel al, zonder te overdrijven, majestueus te noemen.
Tot aan het einde van juni
2003 werd er hard gewerkt aan het aanbrengen van de laatste
details aan de buiten- en binnenkant van de voorgevel met haar
foyer en het Theaterrestaurant, om op 22 juni 2003 (in het
bijzijn van tientallen “bekende Nederlanders”) officieel geopend
te worden. Het gebouw werd tijdens de laatste dagen ingeschaduwd
en een geheel nieuw plein, dat het Dwarrelplein met het theater
verbindt, werd aangelegd. Het geveldeel tussen theater en
Theaterrestaurant heeft in tegenstelling tot de voorgevel van
het theater zelf een weinig “paleizige” sprookjesuitstraling,
maar lijkt eerder zo uit de een of andere neomodernistische
nieuwbouwwijk (zoals Brandenvoort in Helmond) geplukt te zijn.
De stijl is prima, maar authentiek komt dit deel niet echt over.
De gevel met de entree tot het restaurant (compleet met balkon)
heeft daarnaast weer iets weg van de rijkgeornamenteerde
bouwwerken die we vooral kennen uit de Gouden Eeuw.
|
Ook de nieuwste
bouwwerkjes-trend binnen de Efteling, de ‘buggystalling’,
ontbreekt niet bij het theater. In tegenstelling tot het houten
gevalletje bij de bunker van PandaDroom is het dit keer echter
een aardig gemetseld en bepleisterd gebouwtje met Eftelingse
scheuren in de muur en oude dakpannen bovenop. Eén van de meest
sublieme details aan de voorgevel van het theater zelf moet toch
wel het obertje zijn, boven de boveningang van “Chez Vitalis”.
Een oud, zeer Piecks mannetje, staat met gebogen rug en een
dienblad in de armen de hongerige Efteling-bezoeker
die de boveningang van het restaurant wil betreden nauwlettend
in de gaten te houden.
Vanaf 23 juni 2003 zijn
het plein en de foyer officieel te betreden voor de bezoekers.
De investering van 30
miljoen euro totaal mocht eindelijk in volle glorie pronken en
mooi zijn.
Het plein zelf is vooral nogal leeg en open, maar zeker
bijzonder sfeervol in combinatie met de volumineuze voorgevel.
In het centrum van het plein ligt een grote, ronde bloembak met
beplanting, en ook een enkel grasveldje en een heuvelachtig perk
met bloemen sieren het plein verder op. Op het plein monden twee
statige trappen uit, die je naar het bordes van het theater
brengen. Vanaf hier is het Huis van de Vijf Zintuigen vanuit een
hele nieuwe, maar erg mooie hoek te bewonderen. Wie een stukje
om de hoek loopt op het bordes, heeft ook nog eens een pracht
van een uitzicht op de roeivijver en de verboden stad Fata
Morgana. Weer terug beneden op het plein kan via de tussen de
trappen gelegen hoofdingang de foyer bereikt worden. Bij
binnenkomst komen we eerst in een tussenhalletje alvorens we de
foyer zelf betreden. Eenmaal binnen zien we vooral een grote,
lege, groene, wat lage, maar ook statig gedecoreerde ruimte met
— helaas — een nogal lelijke grijze vloer erin. Recht vanuit de
ingang kijken we meteen tegen de garderobe aan, waar bezoekers
bij speciale voorstellingen buiten het Efteling-seizoen
om, hun jassen kunnen ophangen. Voor deze garderobe lopen,
parallel aan de bordestrappen buiten, twee trappen omhoog, met
direct daarachter, op de muur, een in twee delen gescheiden
muurschildering vol met échte Efteling-sprookjesfiguren.
Links in de ruime foyer
zien we een waar woud van pilaren die de verdieping erboven
dragen, met mooi gedecoreerde, klassieke bollampen op elke kant
van elke pilaar. Een element van sfeer in de wat kille foyer
wordt gevormd door de raampartijen: delen van de ruiten zijn
gezet met glas-in-lood, en sierlijk gedrapeerde, zware gordijnen
van een fluwelige stof maken de boogramen compleet. Rechts in de
foyer vinden we een bar waar de bezoeker een drankje, een hapje
of een ‘gadget’ van de Wonderlijke Efteling-show
kan kopen. In de twee uiterste zuid-hoeken van de hal zijn
gangen met deuren die toegang geven tot de theaterzaal achter de
foyer. Meer details dan menigeen zal kunnen verwerken over de
toiletgroepen, en het Theater-restaurant zijn uiteraard spoedig
elders op het Wonderlijke WC Web te vinden.
|