Attracties - Holle Bolle Gijs - Opa Gijs
 
 

Aan de noordzijde van het Herautenplein, altijd in de schaduw van de hoge bomen naast horecapunt de Kleyne Klaroen, is de verweerde grafzerk te vinden van de overleden grootvader van de familie Gijs. Alhoewel Opa Gijs al jaren dood is, is zijn honger nog altijd niet gestild. Dat maakt ook de met gotische letters uitgehakte spreuk duidelijk die bovenaan de zerk is te vinden: "Opa Gijs is 't, die hier leydt, honger raakt hij nimmer kwijt”.

Opa Gijs is, leunend op het familiewapen der Gijzen —een schild met daarop een braadworst en vork— binnen een gotische spitboog afgebeeld. Zijn zwierige baard verraad trekken die we ook terug zien bij Boekanier Gijs, elders in het Sprookjesbos. Op de zerk zit een onheilspellende zwarte kraai (één van de vele in het Sprookjesbos, overigens). Opa zelf heeft natuurlijk zijn mond opengesperd, om zo voor altijd en eeuwig papier te kunnen blijven verorberen.



In het park sinds:
1970

Locatie:

Marerijk, Sprookjesbos, op het Herautenplein

Horecapunt:

Kleyne Klaroen (Voorheen: balie-puntje Herautenplein).

Ontwerp:

Anton Pieck

Stem:

Ton van de Ven

Omdat Opa Gijs als bas-reliëf op een grafsteen is uitgevoerd is hij niet in menselijke kleuren geschilderd, zoals met de meeste andere Gijzen van Anton Pieck. Zijn zerk ziet er uit als een massief blok grijze zandsteen, maar is gemaakt van kunststof met een heel overtuigende oppervlaktebewerking. Op de grafstenen op de grond voor de zerk zijn enkele vreemde inscripties te vinden, zoals de naam “Pieterje” (zonder tweede t) en het Romeinse getal MCMLX. Waarschijnlijk ontbreekt er hier een tweede X; Opa Gijs dateert namelijk niet uit 1960, maar uit 1970. Hij kwam hiermee vijf jaar na de opening van het voormalige balie-horecapuntje op de plek van de Klaroen de prullenproblematiek verhelpen. Een inscriptie in de stenen die ook nogal eens vragen oproept is “Venlo”; dit is waarschijnlijk géén referentie naar de stad in Limburg. Alle plaatsnamen die op -lo eindigen, zijn eigenlijk een verkorting van -loon: in dit geval dus Venloon, dat in de regio in kwestie verwijst naar Venloon op Zand, dat sindsdien weer is verbasterd naar Loon op Zand: juist, de gemeente waar Kaatsheuvel ook deel van uitmaakt.

De kraai op de zerk krast met de stem van Ton van de Ven “Papierrr hierrr!”, en dezelfde voormalig creatief-directeur bedankt met de diepe grafstem als Opa Gijs met “Dank u wel”. Hoewel de normale stem van Van de Ven al laag is, is deze voor Opa Gijs nog eens extra voorzien van galm en echo, alsof het uit een diepe crypte klinkt. Opa Gijs en zijn enkele jaren eerder geplaatste kleinzoon Geeuwende Gijs op het Carrouselplein hebben met elkaar gemeen dat ze zich beiden keurig excuseren voor hun occasionele wangedrag; Opa laat namelijk zo nu en dan —met veel echo— een boer. Het geluid van Opa Gijs komt overigens uit een fraaie, schuingezakte “stenen” zuil die naast zijn grafzerk uit de grond steekt. Bovenin de zuil zit de speaker voor de kraai, en onderin die voor Opa zelf. In de omgeving, achter de fraaie hekjes links en recht van Opa Gijs, liggen meer van dergelijke kerkhof-elementen, hoewel dit er ooit nog meer waren. De stem van Opa Gijs is in een prachtige opname te vinden op Efteling CD 2.

Opa Gijs is een van de weinige Gijzen die niet is uitgewerkt tot levend lid van de familie Gijs. De oude, deels afgebrokkelde grafzerk met zijn hele omgeving van hekken, stenen en struiken, zou tegenwoordig misschien beter op zijn plek zijn bij het Spookslot in Anderrijk. De gotische vormen van de zerk passen ook prima bij de kloosteruin in het slot. Toch is Opa Gijs goed op zijn plek op het Herautenplein. De ietwat sinistere Gijs met de diepe stem is in bijna veertig jaar net zo bij het plein gaan horen als de gekleurde duiven van Genoveva, en de bel van Slimme Toon.
 
In het souvenirfotoboekje van 1972 zien we dat het hekwerk aan weerszijden niet oorspronkelijk is In 1979 schrijft men in het boekje:
"Bijt eens als je durft!",
wat doet
denken aan...
...de Bocca Della Verita, een wereldberoemde "bijtsteen" bij de Santa Maria in Cosmedin, Rome
Zelfs als grafsteen oefent een Gijs
een onweerstaanbare trekkracht uit
Het wapen der Gijzen op
de zerk van Opa
Eén van de kraaien van het Sprookjesbos helpt Opa Gijs, die zelf gelukkig wel dankt; zoals het hoort
Sfeervolle belichting op het minikerkhofje. Geen
Dance Macabre hier
De directe omgeving van Opa Gijs
lijkt rechtstreeks ingevlogen van
Père Lachaise in Parijs
Het ontwerp van Anton Pieck geeft wat alternatieven weer, en is voor vrijwel honderd procent zo uitgevoerd

Anton Pieck suggereerde overigens, zoals op een gepubliceerde ontwerptekening te lezen is, nog wat alternatieven voor de spreuk op de zerk: "Opa Gijs die reeds lang dood is, vindt altijd nog dat z'n honger groot is" en "Hier Opa Gijs, wiens honger groot is, ondanks 't feit hij jaren dood is". Verder valt van deze ontwerptekening af te lezen dat het de bedoeling was dat het bedankje van Opa van “onder de grond” zou klinken; een wens die men wist te benaderen door de speakers zo laag mogelijk te plaatsen. De mond van Opa Gijs is in de loop der tijd wat groter gemaakt om ook blikjes en flesjes aan te kunnen.

Opa Gijs is 't, die hier leydt
honger raakt hij nimmer kwijt