|
De twee belangrijkste ontwerpers uit de geschiedenis
van de Efteling zijn natuurlijk Anton Pieck en Ton
van de Ven. Beiden ontwierpen ook een flink aantal Holle
Bolle Gijzen. Van de vele Pieck-Gijzen zijn er
uiteindelijk acht in het park terecht gekomen en Ton van
de Ven tekende voor nog eens vier leden van de familie
Gijs. Eén papierslokker in de Efteling, een betrekkelijk
nieuwe “Gijs”, is niet van de hand van deze twee
grootmeesters, maar bedacht door Henny Knoet.
|
|
|
Knoet ontwierp in de schaduw van Van
de Ven betrekkelijk veel Efteling-zaken,
sommige fraai, andere lelijk. Tot zijn
reportoire in het park horen Monsieur
Cannibale, de tredmolen-scène van
Fata Morgana, delen van de Kinder
Avonturendoolhof,
Herberg de Eersteling en natuurlijk
parkmascotte Pardoes. In 1994 opende een
door Knoet ontworpen kleuterspeeltuin
achter het
Café-Restaurant, een nogal fel
gekleurd geheel vol ronde plastic
vormen, dat tot op de dag van vandaag op
weinig goedkeuring kan rekenen bij
kritische Efteling-liefhebbers. De
kleuterhof heeft gelukkig een weinig
opvallende plek in een uithoek van het
park. Het was in deze Knoeteriaanse
uithoek dat Henny in 2002 —tegelijk met
de herplaatsing van horecapunt
‘t Korfje— zijn eigen Gijs realiteit
zag worden.
De enige papierslikker van het
Reizenrijk is een nijlpaard in een
badkuip geworden: Nijltje in het
Teiltje. Een nogal vreemde Gijs dus,
die niet aansluit bij de uitgezette lijn
van Pieck en Van de Ven. Dit is echter
gezien de locatie goed te verklaren; het
was nog veel vreemder geweest als Knoet
voor zijn hyperkleurige parkhoekje een
in traditionele Pieck-tinten uitgevoerde
broer-van-Gijs had bedacht. Toch sluit
zelfs Nijltje niet echt aan bij de
Kleuterhof. Het nijlpaard is met zijn
paarse kleur en toch relatief
gedetailleerde uitwerking heel anders
vorm gegeven dan de speeltoestellen.
“Hippo Gijs”, zoals deze Gijs ook wel
door Efteling-liefhebbers en
personeelsleden wordt genoemd, ligt in
een nis in de muur van het
Café-Retaurant te genieten van een
weldadig bad. Het beest voert vanuit de
klassieke kuip op bolle pootjes
gesprekken met het gele badeendje
Snater, dat als het ware de rol van de
kabouters bij
Speeltuin
Gijs en
Geeuwende Gijs op zich heeft
genomen, en van tijd tot tijd ook vraagt
om “Hippo” (vandaar de alternatieve
naam) wat rommel toe te stoppen. Tijdens
de eerste jaren dat Hippo operationeel
was had deze Gijs zonder twijfel de
langste geluidssamples van alle
papierslokkers van het park; hij kon —met de stem van zijn ontwerper Henny
Knoet— minutenlang doorkletsen om
vervolgens bijna net zo breedsprakig te
bedanken voor een prop papier of plastic
flesje. De bedankjes werden al snel wat
ingekort, en later werd er ook in de
overige teksten flink geknipt. Een
geestig stukje van de geluidsopnamen is
behouden: van tijd tot tijd barst het
nijlpaard uit in een gelukzalig lied met
als tekst: “Oh wat is het toch fijn /
om een papier-hier-hippo te zijn!”.
|
|
|
Het trapje is, op de kleuren na,
nog
het meest traditioneel
aan Nijltje |
Het ontwerp van Henny Knoet |
En een modelletje dat de
afdeling Decoratie & Vormgeving
maakte,
schaal 1:75 (nee, niet op uw
scherm) |
Aardig is in het ontwerp van Nijltje
de naadloze overgang tussen de
badkamervloer in het (van polyster
gemaakte) tableau zelf, en de
gelijksoortige tegelvloer op het
opstapje vóór hem. Ook het raampje in de
badkamerwand achter het nijlpaard geeft
de nodige diepte. De naam “Nijltje in
het Teiltje” werd naar aanleiding
van een prijsvraag bedacht door een
jeugdige bezoeker. Het vreemde
lettertype op het naambordje boven het
tafereel is gebruikt omdat dit bij de
huisstijl van de Ballonvaarder als
geheel hoort.
Het is misschien maar goed dat Nijltje
(geografisch en thematisch) zo ver
afstaat van zijn oudere collegae in de
rest van het park. Dit voorkomt namelijk
dat we hem te veel als “deel van de
familie” gaan zien, en daarmee wellicht
vanuit een nogal verheven
referentiekader beoordelen. Op zich
bezien is Hippo wellicht best een aardig
bedenksel, maar in de
grote
traditie van Holle Bolle Gijzen die
de Efteling mede beroemd maakten speelt
hij geen enkele rol. |
|
|