Attracties - Holle Bolle Gijs - Moeder Gijs
 
 

De familie Gijs heeft een opvallend kenmerk gemeen met de kabouters van het sprookjespark en de Laven: de hele groep bestaat uit niets anders dan jongens en mannen, met één moederlijke vrouw als matriarch. Deze Moeder Gijs is sinds 1971 met twee kinderen, de Tweeling Gijs, neergezeteld in de buurt van frietkot de Smulpaap. Haar strak ingezwachtelde zuigelingen draagt ze in haar armen, terwijl ze vriendelijk en ietwat stoïcijns voor zich uit lacht.

Anton Pieck ontwierp Moeder Gijs als dubbele papier-hier: beide baby’s jengelen om gevoerd te worden met prullen en proppen. Moeder zelf houdt haar kaken op mekaar. Ze zit in een robuuste stoel, breeduit, die tegenwoordig met de rug tegen een wat plomp huisje staat dat dienst doet als containerruimte.


In het park sinds:
1971

Locatie:

Marerijk, Anton Pieckplein bij Smulpaap (voorheen: bij oude Smulpaap)

Horecapunt:

Smulpaap
(oud en nieuw)


Ontwerp:

Anton Pieck, huisje door Michel den Dulk

Stem:

Marjon Jespers en Netty Oomen

Toen Moeder Gijs nog bij de oude, inmiddels afgebroken Smulpaap te vinden was, was alleen haar stoel in gebruik als opslag van verzamelde rommel. Hierdoor raakte deze Gijs erg snel “overvoerd”. Ook nu lijkt Moeder Gijs met haar Tweeling nog altijd de Holle Bolle Gijs te zijn die het meeste verstopt zit, maar dit heeft meer te maken met de monden van de tweeling, en de grote hoeveelheid frietbakjes en pet-flesjes bij de Smulpaap, dan met de beschikbare opbergruimte.

Moeder met haar twee kinderen werd drie jaar na Baby Gijsje aan het park toegevoegd. Er zijn veel overeenkomsten tussen deze dapper alleen werkende baby, en de twee olijke zuigelingen: ze dragen dezelfde soort Gijs-kindermuts, en smeken met precies dezelfde leuke geluidjes om papier, zonder dat woord te gebruiken. Kirren, jengelen, lachen: ze doen het allemaal om maar wat toegestopt te krijgen. Bedanken doet de tweeling net als Baby Gijsje wél verstaanbaar, en wel met: “Lekke’, lekke’”. De slabbertjes van de kleintjes doen dienst als luidsprekers voor al dit gebrabbel.

Het groen van de jurk van Moeder Gijs is niet direct de meest voor de hand liggende kleur in het palet van Pieck, maar als we oude foto’s van de voormalige Smulpaap bekijken zie we dat ook de grote afdak-dragende dames van dit horecapunt een gewaad droegen in ongeveer deze kleur. Hierdoor werd deze Holle Bolle Gijs visueel mooi bij het bijbehorende horecapunt betrokken. Een zelfde soort eenheid ontstaat doordat de gegolfde rand van de zomerhoed van Moeder Gijs aansluit bij die van haar kinderen.
 
De tweeling draagt de zelfde
Gijs-muts als Baby Gijsje.
Moeder Gijs zonder huisje, voor de verplaatsing. (Uit: Mam, een duppie voor de kip?) Den Olycke Tweelingh werd door Michel den Dulk ingezet als beeldmerk op de Smulpaap vreethoek
De schets voor Moeder Gijs van Anton Pieck. Van een huisje was duidelijk geen sprake Winterstemming op het Anton Pieckplein. Moeder Gijs had het qua locatie slechter kunnen treffen Rond de kerst is ook het bordje van
 de Olycke Tweelingh voorzien van guirlandes met lichtjes

Vóór de verplaatsing van de oude naar de nieuwe Smulpaap in 2003 (die overigens hemelsbreed hooguit vijftig meter bedroeg), werd Moeder Gijs door een rijmpje van Anton Pieck nog eens extra onder de aandacht gebracht: “Moeder Gijs met tweeling hier, vraagt u vriend'lijk om papier", konden we lezen op een bordje. Helaas is dit niet teruggeplaatst. Wel bracht de verhuizing de tweeling een hele eer; Michel den Dulk, de ontwerper verantwoordelijk voor de complete uitbreiding van het Anton Pieckplein, verbond de tweeling aan het bijzonder fraaie overkapte zitgedeelte van de Smulpaap, door hier een bord met de tekst “Den Olycke Tweelingh” op te plaatsen. Op dit bord prijkt de Tweeling Gijs, inmiddels wat ouder, in een heel wat minder brave variant dan hun driedimensionale variant in de armen van Moeder Gijs. Het zwart-witte tegelvloertje, dat zo doet denken aan smulpartijen in een keuken van weleer, is gelukkig wel behouden bij de verhuizing.

Moeder Gijs met tweeling hier,
vraagt u vriend'lijk om papier