Ton van de
Ven liet zich bij het ontwerpen van de decoratieve
elementen van de Piraña
inspireren
door de artistieke prestaties van een groot aantal
pre-Colombiaanse culturen. Niet zozeer omdat het
essentieel is voor een vaart op de woeste rivier, maar
deste meer omdat het gewoon leuk is om te weten, is
hier een beknopt overzicht gegeven van de
geschiedenis van deze culturen. Er is niet naar
gestreefd
compleet te zijn in deze teksten; daarvoor is
tweeduizend jaar Meso-Amerikaanse geschiedenis te
complex. Maar de informatie zou wel een indruk moeten
geven van de indrukwekkende culturen die hun nog
steeds even imposante sporen nalieten voor
volgende generaties.
|
O Vogeldecoratie in
Chan Chan, hoofdstad van het Chimú-rijk. |
Chimú
De Chimú-indianen waren een zogenaamde ‘pre-Inka’-beschaving.
Ze leefden vanaf ongeveer het jaar 1000 tot 1470 in
Noord-Peru. Het Chimú-rijk strekte zich uiteindelijk
uit tot aan de grenzen van het huidige Ecuador en de
stad Lima. De belangrijkste Chimú-stad en tevens het
interessantste voor voor de Piraña-fanatist, is de
stad Chan-Chan, het hart van het Chimú-rijk. Vanaf
deze prachtige Adobe-stad liepen wegen in alle
richtingen verder het rijk in.
Vanaf 1450 werd het Chimú-rijk meer en meer onder de
voet gelopen door de expanderende Inka-beschaving.
Uiteindelijk verdween het compleet, en werd het
ingelijfd bij de rest van het rijk. Chan-Chan verloor
een groot deel van de macht aan Cuzco, de hoofdstad
van de Inka’s.
De Chimú waren meesters in het maken van aardewerk en
het bewerken van goud en zilver. Toen hun rijk werd
opgenomen in het enorme Inka-imperium gingen deze
kunsten niet verloren, maar werden stijl en
vakmanschap toegevoegd aan de Inka-cultuur.
Tiahuanaco
Een cultuur, genoemd
naar haar belangrijkste stad, die lang voor de komst
van de Inka's te vinden was in het huidige Bolivia.
Veel is nog onbekend rond het ontstaan van de
Tiahuanaco-cultuur, maar vast staat dat het centrum
van deze beschaving rond 300-600 na Christus te vinden
was aan het Titicacameer, ten westen van het moderne
La Paz.
Typisch voor de stijl van Tiahuanaco was de hoekigheid
en strenge geometrie van de gebruikte vormen. Daarmee
zou de stijl van grote invloed zijn op het latere werk
van andere
pre-Inka volken zoals de
Chimú.
Het belangrijkste archeologische overblijfsel van
Tiahuanaco is de zogenaamde 'Zonnepoort'.
De stad Tiahuanaco was al lang voor
de komst van de Inka's verwoest door andere Pre-Inka
volken uit de regio.
Tolteken
Centraal Mexico werd vanaf de 9e eeuw tot 1168 bewoond
door onder andere de Tolteken. De Tolteken, wiens naam
gebaseerd is op het woord voor “kunstenaars” uit hun
eigen taal, heersten zowel militair als cultureel in
dit gebied. De hoofdstad van het Tolteken-rijk, Tula,
beschikte over verschillende grote tempels en andere
complexen. Onder andere de bekende Atlanten van Tula,
de beeltenissen van Tolteekse krijgers die we ook in
tweevoud terugvinden voor de ingang van de Piraña,
zijn hier tot op de dag van vandaag te vinden. Het
Tolteken-rijk werd rond het jaar 1000 verscheurd door
een strijd tussen aanhangers van de god van het water,
de vruchtbaarheid, sterren, maan en wind, ‘Quetzalcoatl’,
en de zogenaamde Tezcatlipoca. De aanhangers van
Quetzal trokken uiteindelijk weg naar de Maya-stad
Chichén Itzá in de Mexicaanse staat Yucatán, waar een
vermenging van de Tolteekse cultuur met die van de
Maya’s plaats zou vinden.
De Tolteekse hoofdstad Tula werd in 1168 ingenomen
door invallende nomaden. Met deze inval verdween de
Tolteekse cultuur echter allerminst. Tot aan de
Spaanse overheersing bleven allerlei cultuurelementen
bewaard in de culturen van andere Pre-Colombiaanse
volken uit de Amerika's. De Tolteken werden door deze
latere culturen gezien als grote cultuurdragers,
erfgenamen van de bewoners van Teotihuacán.
|
O Het Castillo van Chichén
Itzá, gezien vanaf de Tempel van de Krijgers. |
Azteken
De Azteken vormden een volk van legendarische
krijgers, dat rond 1200 de stad Tenochtitlán stichtte,
het tegenwoordige Mexico Stad. De Azteken waren
oorspronkelijk een volk van nomaden, maar toen ze zich
eenmaal in de hoofdstad van hun nieuwe rijk hadden
gevestigd werd dat reizen al snel vervangen door
oorlogvoering met Tenochtitlán als uitvalsbasis. In de
loop van de 13e eeuw onderwierpen ze verschillende
stammen in de omgeving. Elementen uit de culturen die
ze overheersten werden toegevoegd aan de eigen
Azteken-cultuur.
In de loop van de 15e eeuw expandeerden de Azteken hun
invloedsfeer flink door een reeks van krijgstochten.
In 1521 echter kwam hieraan een plots en bloedig einde
toen onder leiding van de Spaanse conquistador Hernán
Cortés de Azteken verslagen werden. Een ironisch
detail is dat aan deze overwinning grote groepen
stammen meewerkten die hun kans schoon zagen wraak te
nemen op de Azteken, die hen in de voorgaande eeuw
hadden onderworpen.
De Azteken hadden, in tegenstelling tot veel andere
pre-Colombiaanse culturen, een wat lagere achting voor
nijverheid en kunst. De krijgskunst was voor hen dé
nummer-één bezigheid van belang. In dat opzicht waren
de Azteken wel een beetje de Romeinen van de
Amerika's.
Elementen uit de Azteken-religie komen voort uit de
door hen onderworpen culturen. Zo vereerden de
Azteken, net als de Tolteken, de gevederde slangen-god
Quetzalcoatl. In lijn met de waardering voor de
krijgskunst was Huitzilopochtli, de zonne- en
krijgsgod, de voornaamste god. De regengod Tlatoc werd
tevreden gehouden met een hoeveelheid kinderoffers
per jaar.
Op artistiek vlak moesten de Azteken hun meerdere
erkennen in andere volken: de Maya-beeldhouwkunst en
Tolteekse monumenten waren van een hoger niveau dan de
kunstzinnige uitingen van de Azteken.
Inka
De
Inka’s waren de bewoners van een enorm rijk dat zich
uiteindelijk (rond 1525) uitstrekte van Ecuador tot
diep in het huidige Chili. De hoofdstad van dit rijk
was Cuzco in Peru, waar ook de zetel was van “El Inka”, de heerster van het rijk.
De eerste Inka-vorst was Manco Capac, die als een
god-koning het rijk regeerde. Hij werd gezien als een Inkarnatie van Inti, de zonne- en tevens belangrijkste
Inka-god. Onder volgende vorsten werd het Inka-rijk
een kundig georganiseerde centralistische staat, die
vele volkeren aan zich zou onderwerpen. Topa Yupanqui
onderwierp zelfs de machtige Chimú in Noord-Peru.
In de vroege 16e eeuw zette de expansie van het Inka-imperium zich onverminderd voort. Huayna Capac,
Inka-vorst van 1493-1527, vernam echter in 1425 in de
stad Quito dat Francisco Pizarro met ‘vreemde
soldaten’ (de Spanjaarden natuurlijk) aan de kust
geland was. In 1527 overleed deze laatste ‘echte’ Inka-vorst aan een waarschijnlijk door de Spanjaarden
meegebrachte infectieziekte. Een ruzie tussen zijn
eigenlijke opvolger Huascar en bastaardzoon Atahualpa
zou uiteindelijk uitlopen op een machtstrijd die de
val van het rijk zou inluiden.
De Inka’s waren niet alleen organisatorische helden.
Ook op architectonisch gebied waren het ware meesters.
De beroemde vestingstad Machu Picchu is hier een
geweldig voorbeeld van. Ook op het gebied van
goudbewerking waren de Inka’s vrijwel ongeëvenaard
(het befaamde ‘goud van El Dorado’). Gouden Tumi’s,
religieuze messen met een maanvormig snijvlak, waren
vaak voorzien van prachtige decoraties. Inka-decoraties zijn, in tegenstelling tot bijvoorbeeld die
van de Maya, vaak geometrischer en in essentie
eenvoudiger, maar daardoor niet minder kunstig. De
invloed van de Chimú op de Inka-kunst is enorm
geweest.
Maya
Niet zozeer één volk als meer een groep van min of
meer samenhangende volkeren bewoonden en bewonen onder
de verzamelnaam “Maya” het gebied dat zich uitstrekt
van het hedendaagse zuiden en het schiereiland Yucatán
van Mexico, via Guatemala, Belize, El Salvador tot aan
Honduras.
De
geschiedenis van de Maya begint vroeg: rond het jaar
200 na Christus beginnen de Maya namelijk al aan hun
‘klassieke periode’, die zou duren tot ongeveer 900.
De zogenaamde post-klassieke Maya-periode duurde
vervolgens tot de komst van de Spanjaarden.
De Maya-cultuur was bijzonder hoog ontwikkeld. Zo
kenden de Maya als eerste pre-Colombiaanse volk een
schrift, en beschikten ze over een ruime astronomische
kennis en een bijzonder complexe kalender. Hun religie
was gebaseerd op de kosmos; de hemellichamen en het
begrip tijd speelden hierin een grote rol. De Maya
waren, vooral in de zogenaamde pre-klassieke periode
tot 200 na Christus, sterk beïnvloed door de Olmeken,
een vroege cultuur die op gigantische stenen hoofden
na niet veel archeologische vondsten heeft nagelaten.
Van de Olmeken namen ze onder andere de Jaguar-cultus
over.
De Maya stichtten tientallen grote ‘steden’ die het
religieuze en administratieve hart vormden van een
hele regio waarin de bevolking woonde. Hierin komen
hun architectuur en beeldhouwkunst tot op de dag van
vandaag te bewonderen zijn. Palenque, Tikal, en Copán.
Misoogsten, religieuze twisten, opdringende
Nahua-volken en onbekende oorzaken maakten in het jaar
900 een einde aan de bloei van de Maya in grote delen
van Midden-Amerika. Op het Mexicaanse schiereiland
Yucatán leefde de cultuur echter voort in de
pre-klassieke periode. In het jaar 1000 namen
de Tolteken de Maya-stad Chichén Itzá in, en zou de
Tolteekse cultuur zich daar vermengen met die van de
Maya.
De Maya-Tolteekse cultuur van Yucatán bevatte onder
andere Tolteekse elementen zoals de zuilen in de vorm
van gevederde slangen, de grote Atlanten (Tolteekse
krijgers) en de bekende (offer-)beelden van Chac-Mool,
de regengod.
De Maya-cultuur verdween grotendeels in de periode
1525-1541, maar het laatste echte bolwerk van de Maya
in Guatemala viel pas in 1697. Het Maya-volk leeft
echter tot op de dag van vandaag in de gebieden van
hun kundige voorouders, en draagt nog talrijke
culturele en religieuze sporen van de ooit zo
florerende Meso-Amerikaanse beschaving met zich mee.
|