Naast de
uitleg over het falen van het transportsysteem van
Droomvlucht en de vermelding van de in ontvangstname van
de Applause Award, worden er ook nog andere zaken in de
hoofdtekst aangehaald: de tentoonstelling, de Zomerijsshow,
het boek “Mam, een duppie voor de kip?” en zelfs het
monument in het Sprookjesbos. Al deze gebeurtenissen
hebben er toch voor gezorgd dat 1992 een topjaar werd, ook
al werd Droomvlucht nog niet geopend. Net zo goed als 2002
een topjaar is, ook al is PandaDroom dan een nachtmerrie
van een attractie. In de ingekaderde teksten vinden we dan
nog Trijntje, het Efteling Hotel (waarin nog even reclame
zit voor de ontwerpwedstrijd) en de opening van Euro
Disney. |
|
De pagina’s 171 en 174 gaan over het jaar waarin
Droomvlucht uiteindelijk is geopend. De eerste alinea
van de hoofdtekst heeft het voornamelijk over de
schadeclaim tegen het Zwitserse bedrijf dat
verantwoordelijk is voor het falen van het
transportsysteem. Dat bedrijf is hierdoor failliet gegaan,
maar heeft toch nog steeds een lelijke kras achtergelaten
op de attractie. Ook al heeft Droomvlucht enkele jaren
geleden nog nieuwe karretjes gekregen, het
transportsysteem heeft het nooit echt goed gedaan. Nog
steeds is het een erg storingsgevoelige techniek.
Dan wordt er nog heel wat gezegd over de
uitbreidingsplannen van het uitgaanscentrum, de
vakantiestad en het golfpark. Deze plannen zijn inderdaad
in de periode 1992-1996 vaak genoemd in verschillende
publicaties, tijdschriften en kranten, maar het is toch
opmerkelijk dat de Efteling nu pas, meer dan tien jaar na
het bedenken van deze plannen, pas echt begint aan het
uitgaanscentrum en de vakantiestad. Maar goed, geduld is
een schone zaak.
Het moeilijk te geloven krantenartikel van de dief in Fata
Morgana passeert hier nog de revue en als we even
doorbladeren naar pagina 174 vinden we de rest van de
weetjes. Er wordt hier iets vergeten bij “Great European
Theme Parks”, Port Aventura wordt namelijk wel genoemd met
het jaartal waarin dat park lid werd van deze club, maar er wordt niet
gezegd dat dit park aan het eind van 1998 al geen lid meer
was. Port Aventura is namelijk in snelle tijd uitgegroeid
tot het op-drie-na best bezochte attractiepark van Europa
(waardoor ze dus op 4 staan in de top 5 met 3,9 miljoen
bezoekers per jaar), de Efteling staat nu op 5 (met 3,1
miljoen bezoekers).
Nog even over die foto, die is dus helemaal
verdwaald. De Carnaval Festival-figuren in het decor van
Sterrenslag? Pardoes was al lang geïntroduceerd en
Sterrenslag was niet eens meer op de buis.
Het meest teleurstellende hoofdstuk dat aan een attractie
is gewijd, maar dat kon ook niet anders, want wat valt er
nog te vertellen over Droomvlucht? Een attractie waarover
al behoorlijk veel informatie te vinden is op internet,
maar natuurlijk vooral door de video “Dromen met Open Ogen”.
Het beeldmateriaal valt daardoor ook erg tegen hier:
slechts drie foto’s zijn making-of-foto’s, zij het nooit eerder gepubliceerd.
|
Grotendeels gaat de tekst over wat Droomvlucht precies is
en het falende transportsysteem wordt hier nogmaals
omschreven. Echt interessante informatie is er in één van
de alinea’s nog wel te vinden, namelijk over andere
plannen voor de jubileumattractie (De Gouden Eeuw, een
thema dat later wel vaker is genoemd voor een attractie,
maar uiteindelijk toch nooit de ontwerpfase heeft gehaald
in de sferen van Bosch en Breughel) en de eerste ideeën van Ton van de Ven voor Droomvlucht.
Nu is het dus niet zo'n ramp dat het Droomvluchthoofdstuk
niet echt nieuwe informatie verschaft. Droomvlucht is een
attractie die zo’n ongelooflijke hype is geweest, dat we
er al bijna meer info van kennen dan van alle andere
attracties bij elkaar.
De meest rustige jaren sinds 1978 waren 1989, 1994 en 1997.
In al deze jaren waren geen nieuwe attracties, sprookjes,
horecagelegenheden of winkels te ontdekken in de Efteling.
Het tweede jaar, 1994, was echter wel het jaar waarin de Efteling het
entertainment eens wat groter begon aan te pakken met
Samson & Gert (hier wel genoemd in de tekst) en Showtime
met Pardoes (niet genoemd in de tekst). De attractieparken die
dit jaar werden geopend (waaronder Walibi Flevo) worden
ook nog genoemd en staat er iets over het feest
van Tulp 400. Verder is de tekst net zo saai als het
seizoen zelfs was.
Een
groot deel van de tekst wordt hier ingenomen door de
Kleuterhof. Er wordt weer even doodleuk vermeld dat de
oude speeltuin gewoonweg niet meer paste in deze tijd en
dat er dus een nieuwe speeltuin moest komen op een andere
locatie. Nu is de Kleuterhof inderdaad een veiligere
speeltuin, maar welk kind gaat hier nu mooie
jeugdherinneringen aan overhouden? Verder een stukje over
de gemotoriseerde Slakken in het Lavenlaar.
De
laatste regels van de tekst geven een zeer interessant stukje
informatie, er wordt namelijk iets over het Python
Plus-project verteld. Niet alleen is dit de eerste keer
dat de Efteling daar wat over kwijt wil, ook wordt er nog
wat gezegd over een draadmodel. Het was echter te
mooi om waar te zijn om daarvan een afbeelding in de
kroniek te plaatsen. De Anton Pieckprijs en het Golfpark
vullen de getinte hokjes met tekst.
De
figuur die ooit begon als kleine mascotte op het logo en
nu bijna alle Eftelingmerchandise heeft verknald. Met een
eigen verhaal, laan, beeld en weet ik veel wat nog meer krijgt
deze ook nog eens twee pagina’s aandacht in het boek. Nu
heb ik geen hekel aan Pardoes; het is best een leuk
figuurtje, kinderen willen graag met hem op de foto en als
verschijning waarbij mensen meteen aan de Efteling moeten
denken is hij zeer geschikt. Ik heb alleen wel een
bloedhekel aan dat hele Symbolicaverhaal, daar is men
gewoon te ver mee gegaan. Alle merchandise met Pardoes
heeft nu
nog maar donders weinig met de Efteling te maken. Met name
toen ik het CD-ROM-spel speelde of het verhaal op de
nieuwste cd hoorde moest ik bijna kotsen.
|
Laat ik
het eerst over de tekeningen van Knoet hebben die
hier staan. Bovenaan pagina 178 staan vier kleine
schetsjes. De tweede van links is één van de eerste
Pardoesschetsen, want hier heeft de tovernar nog een
blokletter E (dus geen Efteling-E) op zijn buik. Nu zien
deze schets en het Pardoesje op het logo (pagina 179) er
toch duidelijk anders uit dan de tegenwoordige Pardoes,
vooral goed te zien als je het vergelijkt met de meest
linker Pardoes op de tekening bovenaan op pagina 179. Z’n
kleding is in de loop der jaren wat minder strak gaan
zitten, de bellen op z’n narrenkap zijn nu iets groter en
sinds hij is verbonden aan het Symbolicaverhaal heeft hij
opeens heel wat verschillende kostuums in de kast.
Sommige
tekeningen zijn herkenbaar, zo is de grote linker tekening
op pagina 178 vaak op folders gebruikt van 1994 t/m 1997. De
tekening rechts daarvan is bekend van de CD-ROM-hoes.
Daaronder zien we een schets van een lopende Pardoes (bekend
van de kaft van “Wonderlijke Muziek van de Efteling”), een
Pardoeswapenschild (van de Pardoespromenade) en in zijn
tovernaroutfit (van het
'Sterren
stralen in de Efteling'
van 2001 en het Theaterbord voor de WES). De schets van
Pardoes van achter een gordijn en de vliegboot (?) heb ik
dan nog nooit gezien.
De tekst
vertelt dan even simpel hoe Pardoes uit noodzaak is
ontstaan. Eerlijk gezegd ben ik wel erg benieuwd naar de
andere ideeën voor de nar, want het is toch moeilijk te
geloven dat Pardoes de meest Eftelingse variant was die
Knoet kon bedenken.
Genoeg
over het beeldmateriaal van Villa Volta, die eeuwige
foto’s van Hugo en de huiskamer kennen we nu wel. We
moeten het dus maar hebben van de tekst, en ook al staat
er over Villa Volta niet zo veel als had gekund (dit was
toch de beste manier geweest om ons evenveel informatie te
geven en
anecdotes te vertellen over deze attractie, als we in al
die jaren al van het Spookslot, Fata Morgana en
Droomvlucht hebben gehad), we kunnen er toch nieuwe weetjes
uithalen. Dat de eerste ideeën voor een madhouse al uit
1974 dateren, dat er eerst werd gedacht aan een huiskamer
voor 200 (!) mensen en dat sommigen de attractie eerst niet
zagen zitten is toch weer stof waar alle Villa Volta-fans
wel wat blij van kunnen worden.
Het Huis
van de Vijf Zintuigen krijgt ook nog aandacht, op pagina
181 lezen we dat er voor het besluit van deze
toegangspoort “vele voorstellen de revue” hebben
gepasseerd. Nu ben ik dus niet meer nieuwsgieriger te
maken, al zo vaak worden er dit soort dingen in het
boek vermeld, en dat is goed, maar er worden dan geen
ontwerpschetsen of een verdere uitleg over gegeven! Verder wordt ook de ontwikkeling van de entreepoort goed
uit de doeken gedaan, al bestaat het allemaal uit
informatie die al bekend was.
Iets wat
hier toch schittert door afwezigheid is de Sprookjesshow.
Een foto van deze show is te vinden op pagina 193 bij het
jaar 2000, informatie wordt niet eens gegeven, terwijl de
shows van 1998-2001 en 2002 deze wel krijgen. Nee, 1996 was
een prachtig seizoen, maar het krijgt in dit boek niet de
eer die deze verdient.
Een
attractieloos jaar is een jaar voor grote toekomstplannen,
dat hebben we wel geleerd van de kroniek. Ach, eigenlijk
was dat al bekend. De hoofdtekst heeft dan ook niets
nieuws te melden. Als je dan denkt dat het boek nu
niets bijzonders meer heeft te bieden, dan heb je het mis.
Pagina 184/185 weet ons namelijk te verblijden met een
zeer grote ontwerptekening van Ton van de Ven van de Reus
met Klein Duimpje en een foto van een nog druipend en
druppelend hoofd van Repelsteeltje.
Het is dan wel niet echt overtuigend, maar zachtjes wordt
er in dit hoofdstuk toegegeven dat Vogel Rok niet de
succesvolle attractie is die het had moeten zijn. Jammergenoeg komen we net zo
veel over Vogel Rok te weten als
over Villa Volta, hier wordt alleen ter informatie het
gebruik van het warmte/koudesysteem uitgelegd. De verdere
attracties (Sprookjesshow, Klein Duimpje en Repelsteeltje)
worden dan nog snel even genoemd.
|
Ook wat wetenswaardigheden over een idee van winteropenstelling
en de Vlindervisie. De Vlindervisie is
de Pardoespromenade en de Brink geworden. Hier wordt eindelijk uitgelegd hoe dat je in de promenade het lijf
van een vlinder kunt zien en in de parkdelen de vleugels,
maar volgens mij moet je heel wat op hebben om dat in de
Efteling te kunnen herkennen.
Van Vogel Rok krijgen we toch nog drie bijzondere foto’s:
de maquette, een bouwfoto van een vogel in de darkcoaster
en een schets van Ton. Echt bijzonder zijn deze foto’s
niet, een draadmodel van de baan had mij leuker
geleken.
Een jaar
zonder grote attracties, maar toch een heel bijzonder jaar is 1999. De nieuwe sprookjes, het groenplan,
de Winter Efteling, de rijkennamen, het zijn dingen die we
ons nog kunnen herinneren als de dag van gisteren. Over de
laatste vier jaren wordt hier in het boek dan ook best
uitgebreid verteld. Dat had ik toch niet verwacht,
aangezien op de documentaire er niets over werd gezegd en
we van de Efteling wel gewend waren dat de geschiedenis ophoudt bij de laatste grote attractie. Maar nee, het boek
telt nu toch nog 11 pagina’s over de jaartallen.
Enthousiast worden bij 1999 de
rijknamen vermeld, die “voor een verdere thematisering en
ontwikkeling”… bla, bla, bla …moeten zorgen. Nu in 2002
blijken deze namen nog steeds alleen maar voor verwarring
te zorgen en ze hebben juist als resultaat gehad dat de thematiek
van de parkdelen verder is te zoeken, de naam Anderrijk
verduidelijkt dat het meest.
De
sprookjes van dit jaar krijgen in de tekst niet echt veel
aandacht, des te meer bij de foto’s. De tekening van de
Dood is natuurlijk al best een leuke schets, maar als we
de pagina omslaan, krijgen we een unieke kans om de
tekening van Henny Knoet van de Herberg en het Kasteeltje
eens goed te bekijken, over de gehele dubbelpagina. Ook de
andere schetsen van deze twee sprookjes die hier de grote
tekening overlappen zijn geweldig om eens te zien. De
tekenstijl van Knoet is er duidelijk in te herkennen en
stiekum kunnen we op de kleine schets van het halletje van
het Kasteeltje zien dat het dus niet de bedoeling was dat
dat lelijke schilderij er zou komen.
|
Naast de
vermelding van alle nieuwe wonderen van dit jaar, wordt er
in de hoofdtekst ook wat aandacht gegeven aan de
toekomstplannen, of beter gezegd, de plannen voor 2002.
Vreemd genoeg wordt er in de tekst wel gezegd dat het
Theater en PandaDroom niet op hun oorspronkelijk bedachte plek
komen, maar niet het waarom ervan (iets wat wel bij veel
andere attracties in het boek wordt vermeld). De foto van
de eerste Sprookjesshow ligt hier wat verdwaald, een foto
van het Kinderspoor of de Promenade had hier beter gepast.
De aandacht gaat hier uit naar de groeiende concurrentie en
entertainment. Op bladzijde 196 wordt gelukkig toch nog het sprookje Raponsje
genoemd, maar helaas wel
met de computergemanipuleerde foto ernaast.
|