ieve lieden, luister.
Er zijn tijden geweest dat de Efteling om haar culinaire hoogstandjes tot ver
over de Brabantse zandgrondgrenzen bekend stond. De heer Diender en zijn
Koffietafels in het Café-Restaurant
in Noord waren ― tesamen met de gerenommeerde
wijnkelder onder dit complex ― goed voor menig compliment in de nationale en
internationale vakbladen van het restaurantwezen. Van heinde en verre kwam men
om plaats te nemen aan de met rood-wit-geblokte kleden bedekte tafels in de
lichte zalen van het complex.
Helaas, die hoog-kwalitatieve tijdgeest lijkt vooral een reliek van vervlogen
tijden te zijn. In het kader van winstmaximalisatie, doelgroepdifferentiatie
en de veranderende behoefte van het grote publiek verdween de koffietafel van
het menu, om in het park vooral plaats te maken voor gerechten die met één
druk op de knop ― recht uit de vriezer ― te bereiden zijn. Temidden van deze
massaconsumptiesystematiek hield de Cameleon (de latere
Florant) nog even stand als bolwerkje van kwaliteit, maar met de jaren
zakte ook dit etablissement in tot een niet meer dan matig hoekje waar
menigeen eerder uit dan in de stoel gekeken wordt.
Het verdoemde tij der horecakwaliteit keerde echter enigszins in 2003. Niet
dat de hele horeca nu plots radicaal van richting veranderde waardoor de
Smulpaap en Steenbok
opeens reerug in Hongaarse truffelsaus en geflambeerde ijsberenlever
serveerden, maar er opende dan toch eindelijk een horecapunt waarbij stijl en
klasse geen volledig onderschoven kinderen moesten worden. 2003 was het jaar
waarin het Theaterrestaurant de deuren opende.
In het kader van een onder directeur Paul Beck opgestelde totaalvisie op de
toekomstige ontwikkeling van de Efteling, bekend onder de naam 'Wereld van de
Efteling', werkt het park al jaren aan het invullen en uitwerken van haar
toekomst. Een hotel, een golfbaan en Droomrijk: allemaal zijn het onderdelen
van deze grootse visie die van de speeltuin van de kapelaans een resort van
Disney-achtige proporties moet maken. Centraal hierin ligt een uitgaansgebied
dat de weinig geïnspireerde naam 'Uitrijk' kreeg, en waarvoor de eerste paal
in 2001 de grond in ging. Het
Efteling-theater, want daar voor was deze paal, opende al in 2002. Het
bijbehorende Theaterrestautant werd echter pas eind 2003 gedoopt tot
'Applaus'.
Voor een vakkundig ingeschaduwde facade van Hollandse grachtenpandjes en een
fraaie colonade met daarboven een balkon en rustieke trapgevel wijst een
bontgekleurde nar bezoekers de weg naar de hoofingang van het restaurant.
Samen met zijn kleine vriend op het Efteling-museum biedt deze figuur een
broodnodig tegenwicht tegen die irritante twinkeltoversmet die Henny Knoet op
alle aspecten des Eftelings plakte. Waere Efteling-liefhebbers maken hun
groepsfoto gewoon bij Tons laatste Efteling-figuur, lekker rustig op het
Theaterplein. Overigens tekende Ton van de Ven natuurlijk niet alleen voor het
beeld van de nar; ook de fraaie gevel van het restaurant ontstond op het
papier van Ton. Het vriendelijke gebaar van de nar volgend komen we al snel
binnen in één van de grootste overdekte horecaruimten die het park rijk is.
Voor het ontwerp van het interieur van het restaurant schakelde de Efteling
de jonge Rus Sergej Karnet in. Hoewel in verschillende krantenartikelen naar
voren geschoven als dé opvolger van Ton, bleek de Rus toch minder honkvast dan
zijn voorgangers uit Eindhoven en Den Helder. Nog voor de opening van het
restaurant was zijn aanstelling te Kaatsheuvel immers al weer veranderd in een
wat vaag omschreven free-lanceschap. De gedroomde opvolger van Van de Ven of
niet, wie het theaterrestaurant binnen komt zal in elk geval een knikje van
goedkeuring richting Karnet niet kunnen verhullen. Sfeervolle diep-rode
stoffen en donkerbruin hout worden her en der onderbroken door subtiele
accenten in goud. Wie na het teleurstellende interieur van de theaterfoyer
iets soortgelijks in het restaurant had verwacht zal helemaal een
vreugdesprongetje maken: de Efteling kan dus toch wél de ouderwetse
theatersfeer van rood-pluche en rokerige foyers tot leven roepen. Natuurlijk
is het geheel niet perfect (zo vinden wij de verlichting wat frutselig en
hadden wat meer unieke decoratieve elementen niet misstaan tussen de zich
herhalende zaken van Karnet), maar een zekere klasse en voornaamheid straalt
het zeker wel uit.
Midden in de zich over twee verdiepingen uitstrekkende publieksruimte van het
restaurant vinden we een klein theatertje: dit is immers niet voor niets een
'Theaterrestaurant'. Natuurlijk worden op deze locatie geen grootse producties
uitgevoerd: het is immers duidelijk niet de arena van Buffalo Bill's Wild West
Show in Disneyland Paris. Kleinere dinershows vinden echter in het licht van
de theaterspots een centrale plaats. De dinershow is dan ook de basis van alle
activiteiten in het restaurant. Elke avond, wanneer iedereen weg is uit het
park, barst hier een spektakel los van het type dat voorheen alleen in het
Efteling-hotel, honderden meters verderop, gepresenteerd werd. Een mooie
plaats om het dagje Efteling nog wat op te rekken en bovendien een prima
excuus voor het vullen van de Bourgondisch-Brabantsche maag.
Tijdens het try-outseizoen 2003 waren het Patty Plankenkoorts, Netty Netniet
en Kathy Kruiwagen die met hun varieteé-achtige optreden de gasten van het
restaurant vermaeckten tussen de gangen van het diner door. Uw trouwe
recensenten van deze nederige website hebben van deze show bijzonder genoten.
Plat maar 'gezellig' vermaak kan de naar intellectualismen hunkerende geest
van tijd tot tijd bijzonder bekoren. En weest u nu eerlijk: wie wil nu niet
ongestraft kunnen zwaaien met het servet tijdens het eten? Wellicht was het
publiek extra uitbundig omdat wij deze show bezochten op de avond na de
afsluiting van een mooi Efteling-seizoen, maar niettemin weten wij zeker dat
ook de gasten van de voorgaande avonden hebben meegeleefd met de klunzige
kapriolen van Netty, Patty en Kathy. Wie deze dames immers niet omarmt om hun
heerlijke naieviteit of geslepen inpalmerijen, heeft een hart van steen.
Wat Applaus in ons oordeel wint door het 'originele' concept en de aardige
show, verliest het helaas weer enigszins door de soms wel erg onprofessionele
service van het bedienend personeel. Hoewel al duidelijk vriendelijker dan het
soms welhaast citroenzure Efteling-personeel uit de andere uitspanningen in
het park, laat het Applaus-personeel toch net te vaak een steekje vallen om
goed te passen bij de grandeur die het restaurant ― in elk geval op basis van
architectuur en interieur ― best zou kunnen hebben. Het geserveerde eten is
van een vergelijkbaar niveau: een prima poging, maar geen echte top. Wij
hebben er een goed vorkje geprikt hoor, maar erg memorabel was het geheel
niet. En geen creme bruleé beschikbaar: dat kan natuurlijk niet.
Applaus zal nog wat tandjes bij moeten zetten om de legendarische koffietafels
van het Café-Restaurant in de
vergetelheid te drukken. Vooralsnog lijkt er in dit horecapunt echter een
sprankje hoop te gloren voor de verder toch ― qua gastronomie ― wat
bedroevende parkhoreca. De weg uit een diep en donker gat lijkt zichtbaar te
zijn. Of deze ook doelbewust ingeslagen gaat worden, is iets dat de komende
jaren moet blijken. Wij hopen in elk geval van wel.
Ons eindoordeel is nog geen overweldige staande ovatie, maar een redelijk
enthousiast handgeklap kan er zeker wel vanaf voor het Theaterrestraurant. De
puntjes op de 'i' maken van ons geklap hopelijk al snel een écht 'Applaus'.
SECOND CARRIER: I have a gammon of bacon and two razors
of ginger, to be delivered as far as Charing-cross. |
―William Shakespeare, Henry IV, Part 1, Act II, Scene 1 |
|
Sinds |
2003 |
Categorie |
bediening |
Aanbod |
standaard |
Bezetting |
voldoende |
Prijs/kwaliteit |
normaal |
Aantal
kassa's |
n.v.t. |
Omzet
(per
bezoeker per dag) |
(TBA) |
Pinautomaat? |
ja |
Smaakoordeel |
6 |
Zitjes |
beperkt |
Afvalverwerking |
n.v.t. |
Dichtsbijzijnde
toiletten |
Efteling-Theater |
|
|
|
Wordt aan gewerkt
|
|
|
|
|
|
|
Op deze foto lijkt het net Madurodam, vind
je ook niet? |
|
|
Dit is dan weer net Parijs. Of een
nabijgelegen roze kasteel tenminste. |
|
|
En dit is onze achtertuin. Henk, Olaf en
Ronald, aangenaam. |
|
|
|
|
|
|
Duidelijk theater, dachten we zo. Op de
ouderwetse manier. |
|
|
Tons laatste bijdrage aan het parkje. Wijst
ons de weg naar binnen. |
|
|
Dat gaat-ie nooit rechthouden tijdens het
springen. |
|
|
|
|
|
|
Ja dat kennen we. "U kunt uw consumpties
zelf halen in het buitenbuffet van ons
restaurant." |
|
|
IJsbrandt Pegelprins zou zich hier
voortreffelijk thuisvoelen. Applaus! |
|
|
Vrij chique. Een alleraardigste
sfeerbenadering. |
|
|
|
|
|
|
Een verdwaalde Louis XIV-salontafel tussen
de catalogus-stoelen. |
|
|
Hier moet het dan allemaal gaan gebeuren.
Achter dat doek. |
|
|
En door dat alles heen zien we buiten weer
diezelfde Nar. |
|
|
|
|
|
|
Jan Klaassen was trompetter in het leger van
de prins, hij marcheerde van Den Helder tot
Den Briel... |
|
|
Ook Dana International mag haar dagen
slijten in ons lokale theatertje. |
|
|
...hij had geen geld en hij was geen held,
en hij hield niet van het krijgsgeweld, maar
trom-petter was hij wel in hart en ziel! |
|
|
|
|
|
|
Ook op de ontwerptekening prijkt het
tegenwoordig zo populaire anglicisme. |
|
|
Bovenaanzicht van de maquette. Handig voor
terroristen, dit. |
|
|
De geveltjes van papier. De eerste foto is
als Madurodam-weergave overtuigender. |
|
|
|