Het lijkt zo
makkelijk: het bericht gaat rond dat Hans Klok het
volgende seizoen de Efteling zal voorzien van een
viermaaldaagse show en iedereen gaat er maar vast vanuit
dat dit een illusie- en magicshow zal gaan worden. Het
WWCW kwam na wat onderzoek echter heel andere redenen voor
de samenwerking met Hans Klok te weet:
Efteling-on-ice fans
Dit is de eerste en tevens meest logische verklaring voor
de aanwezigheid van Hans Klok in ons zo geliefde park
gedurende het seizoen 2002.
De show “Efteling On Ice” wist het afgelopen seizoen een
enorme schare aan obsessieve fans aan zich te binden. Met
hele hordes tegelijk bestookten ze de schaatsers met
oerkreten en andere hemeltergende geluidseffecten waar
zelfs de directie van Schiphol jaloers op zou worden.
Zelfs het gebruik van spandoeken werd niet geschuwd om
toch vooral maar aandacht te krijgen. Ook het, tussen
shows door, stalken van de schaatsers was een dagelijkse
bezigheid voor deze trouwe groep fanatici. Een niet te
verwaarlozen groep fans boekte zelfs een vakantie naar
dezelfde locatie als de schaatsers in de hoop een extra
glimp op te kunnen vangen van de cast.
Onder normale Eftelingbezoekers werd de ijsshow prima
ontvangen en ook de échte überfans (wij dus) van het
sprookjespark in Kaatsheuvel genoten; vooral wanneer de
cast weer eens vervangen werd en alle EOI-fans in een
huilbui van zondvloedproporties uitbarstten. Elke
dramaturg en zelfs de meest onverschrokken Hollywoodschrijver zou zich schamen voor het opnemen van een
dergelijke scéne in een script, maar in de Efteling was
dit geen fictie maar pure, harde realiteit.
De bijeffecten van de aanwezigheid van deze heerlijke
groep mensen in het park waren echter ook niet gering:
tunneltjes werden volgeschreven met leuzen die de
schaatsers nog eens extra duidelijk moesten maken hoeveel
de fans wel niet van de objecten van hun grenzeloze
facinatie hielden. Ook banken en tafeltjes in de buurt van
de voormalige EOI-locatie dragen nog steeds de permanente
markeringen van deze wanhopige schreeuwen om aandacht:
“Furdy! Gregory! Mijn koninkrijk voor een knipoog van jou!”
(en meer van dergelijk proza).
Volgend jaar echter gaat in het Uitrijk het nieuwe theater
open, met (naar alle waarschijnlijkheid) een
spiksplinternieuwe Sprookjesshow. Ronald van der Zijl en
kornuiten zagen de bui natuurlijk al hangen: nu de EOI-schaatsers weer terug zijn in het sfeervolle post-communistische
Oost-Europa zouden de EOI-fans zich wel eens en-masse op
de nieuwe Sprookjesshow kunnen gaan richten, met niet-te-overziene gevolgen voor de constructie (en dan met name
alle kerfbare delen) van deze peperdure Eftelingaanwinst.
Natuurlijk liet het voormalige lid van
streekvervoerdersorganisatie VSN dit niet zomaar gebeuren.
Hij heeft immers vast wel eens voor hetere vuren gestaan
(Stakende chauffeurs? Privatiseringsperikelen?). Het plan
dat zo goed als zeker aan de briljante geest van de
directeur van de Efteling ontsproot is even simpel als
doeltreffend: afleiding!
En zie daar: daar kan natuurlijk niemand beter voor zorgen
dan een van wapperende blonde haren voorzienne knappe
jongeling die ook nog eens, net als Gregory en Furdy,
beschikt over de nodige trucjes om zijn publiek te boeien.
Dat ook Hans Klok zich tijdens een show omringt weet van
bevallige jonge dames, net als de EOI-schaatsers, is
natuurlijk een prachtige parallel. Een ijsshow en een
magicshow vallen beide onder de noemer “ongecompliceerd
vermaak voor de massa” en zou dus een bijna
onweerstaanbare aantrekkingskracht op de groep fans waar
we het nu al enkele alinea’s lang over hebben moeten
hebben.
Klok bleek beschikbaar, de Efteling kon betalen, liet de
tent boven het voormalige zwembad in Oost nog maar een
jaartje langer staan, en Ronald zag dat het goed was: een
Sprookjesshow zonder irritante fans, een gebouw zonder
bekladdingen en kervingen, én ook nog eens een grote naam
voor in de massale publiciteitscampagne die de Efteling
natuurlijk in het seizoen 2002 gaat starten om ook tijdens
haar 50e verjaardag voorzien te zijn van een flinke
toeloop aan doelgroepgezinnetjes.
Het plan
blijkt te werken: op de officiële web site van Hans Klok
kunnen we zien dat de fans zich al met volle kracht
op hun
nieuwste slachtoffer hebben gericht!
Een knappe
prins in de Sprookjesshow
Een tweede, ook wel plausibele verklaring is dat Hans Klok
juist onderdeel gaat uitmaken van de Sprookjesshow. Het
park kampt al geruime tijd met een achteruitgang in de
bezoekerscijfers bij bepaalde categorieën parkgasten. Met
name de groep “rijpere vrouwen” van tussen de 30 en 45
laat het enigszins afweten. Natuurlijk kan de Efteling dit
niet hebben: de voornaamste doelgroep van het park is gezinnen en daarin spelen vrouwen uit bovengenoemde groep
natuurlijk vaak juist de sleutelpositie.
Natuurlijk bracht het onuitputtelijke brein van de geniale
Ronald van der Zijl binnen de kortste keren een prachtige
oplossing voort: een knappe droomprins als hoofdrolspeler
in de nieuwe Sprookjesshow.
Ronald van der Zijl riep op een regenachtige herfstdag
toen het park toch slechts enkele duizenden bezoekers
hoefde te verwerken alle rijpere vrouwen uit zijn
personeelsbestand eens bij elkaar in de personeelskantine
en legde hen de vraag voor: welke man moeten we inhuren om
jullie hartslag te doen toenemen? Jullie dromen te
vervullen? Jullie te doen blozen van plezier?
Er werden vele suggesties gedaan: van Pierce Brosnan tot
Brad Pitt, van Carlo Boszhardt tot Danny de Munk en van
Russel Crowe tot Tom Cruise. In Nederland belde men bijna
alle sterren van aanzien. Helaas waren ze allemaal of te
duur, of te druk, of ze zeiden wel ja maar belden nooit
terug.
Gelukkig bleek de ideale droomprins dichterbij te wonen
dan Ronald van der Zijl ooit had durven dromen: Hans Klok,
de populaire en bijzonder aantrekkelijke illusionist-met-de-goude-lokken was én beschikbaar én viel binnen het
door de bouw van het theater al flink geslonken parkbudget.
En zo kwam Hans in de rol van droomprins terecht.
Natuurlijk kon hij het niet laten de show (die door
Wentink Events al gedeeltelijk uitgewerkt was) onder
handen te nemen. Dhr. Klok stond er op tenminste één
prinses in tweeën te zagen en gelukkig bleken zowel
Sneeuwwitje als Assepoester direct bereid zich hiervoor
(en dus ook voor Dhr. Klok) op te offeren.
Pardoes
Een derde en ook niet verwaarloosbare mogelijkheid is dat
de Efteling in een plotselinge vlaag van verlichting doorhad dat de parkmascotte Pardoes wellicht toch niet
helemaal de magische uitstraling heeft die Disney’s Mickey
Mouse sinds “De Tovenaarsleerling” wel heeft. Omdat het
park nu eenmaal intussen wél met een metershoog bronzen
beeld van de immer glimlachende nar opgescheept zit en het
park met Vogel Rok in het achterhoofd liever niet weer een
mislukt project in de annalen van haar historie wil
bijschrijven, ging de directie tot actie over. Plannen
voor een tekenfilmserie waarin Pardoes elke week weer een
nieuw magisch avontuur beleeft waren er al, maar wijselijk
werd besloten dat men toch niet op zou kunnen tegen het
Japanse geweld van Poké- en Digimon.
Ingenieuze plannen zijn bij Dhr. Van der Zijl echter
altijd voldoende te vinden en dus bedacht hij samen met
zijn showspecialisten een eenvoudig maar briljant plan:
wat als we onze tovernar Pardoes nu eens allerlei magische
trucjes laten uithalen? Dan zal hij die nep muis van
dat-parkje-bij-Parijs wel eens een lesje leren! Alle
twinkels juist!
En zo gebeurde het: de Efteling ging op zoek naar een topillusionist en Hans Klok was (tussen vreemde snotterende
huilbuien door) beschikbaar. Door een foutje met een nieuw
blonderingsmiddel was dhr. Klok toch al niet in staat om
het komende jaar zijn shows te geven (zijn haar was geel/groen
in plaats van de door hem als trademark gebruikte
goud-gele glanskleur), en hij was dus graag bereid om
voor een schijntje een jaar lang in een Pardoespak te
kruipen en bezoekers te laten verdwijnen, in stukken te
zagen, of boven het Sprookjesbos te laten rondzweven.
hokus pokus, avada kedavra!
|