In
een periode van driehonderdvijfenzestig dagen hebben we een plein tot ontwikkeling
zien komen, een theater een voorgevel zien krijgen, een paar
milieuactivisten kunnen volgen in hun boomhutten, een bootje
over de kop zien slaan tijdens een woest wateravontuur en een
vliegende tempel zien waggelen op het topje van zijn hefboom.
Een paleis werd geschilderd, twee kastelen werden ontdaan van
zichtwegnemende flora, een pleintje kreeg de naam van een
VUT’er en de geluiden van een gesponsorde attractie werden
vervangen. Blues Brothers sprongen in het Ruigrijk,
Kikkerprinsen zongen in het Marerijk, aardbeien deden een poging
daartoe
in Reizenrijk en een nieuwe illusionist kwam zijn kunsten tonen
in het Uitrijk. In dat zelfde rijk kwam later in het jaar een
immer duttende prinses liggen in een grootse productie; en beste lezer, dit is nog maar een klein deel van
wat wij allemaal hebben kunnen meemaken in onze Wereld vol
Wonderen in haar tweeënvijftigste openingsjaar. Lees hier van maand tot maand het
hele verhaal van 2003…
De Winter-Efteling was natuurlijk nog volop bezig in deze eerste maand.
Enkele nieuwigheden die opvielen in het park: Villa Volta kreeg
een verduidelijkingsbordje bij de dubbele wachtrij (voor kort) en de kwastjes in de huiskamer
van het gebouw werden vastgezet. De Pagode was nog defect: als
goedmakertje werd er extra entertainment onder de (nu half-zwevende) tempel opgevoerd in de vorm van Aziatische dansen
inclusief leeuwenpak. In het Spookslot werden nieuwe
nooduitgangborden geplaatst welke opvallend aanwezig waren door
hun gifgroen uitgestraalde licht, dat de hal bij de Spinnenvreter en de ronde
zaal van de Vlederikken minder duister maakte. Ook in de
hoofdshow waren de borden te vinden. Later in het jaar werden er enkele pogingen gedaan om iets te doen aan
de overmatige uitstraling: blacklightfilters en doekjes zorgden
voor wat camouflage.
Het
Efteling-Theater stond met de voorgevel nog in de steigers. Aan
het einde van de Winter-Efteling was de staalconstructie voor het
centrale deel van de gevel al te zien. Eveneens aan het einde van
deze winteropenstelling werden de bezoekcijfers van het vierde
winterevenement bekend gemaakt: 290.000, een lichte stijging ten
opzichte van de vorige editie. De laatste dag sloot af met een (extra ingelaste) voorstelling van de show ‘Pardoes en
het Kinder Winter Wonder Feest’, waarbij natuurlijk alle lof
uitging naar dé rol die deze show draaglijk maakte: IJsbrand Pegelprins. Vanaf toen was het
tweeënzeventig dagen wachten op het nieuwe zomerseizoen.
Droomrijk is een onderwerp waar door de Efteling duidelijk reikhalzend naar werd uitgekeken.
Onder de kap van het Huis van de Vijf Zintuigen waren folders te
verkrijgen en de tekeningen met daarop impressies van hoe het ooit moe(s)t gaan
worden werden voor het eerst getoond.
De Smulpaap, de oudste snackcorner van het park, werd
gesloopt
om plaats te maken voor een nieuwe Smulpaap die zou gaan verrijzen in
de zomer. De Smulpaap stond er sinds 1961 en was een bekende
eetgelegenheid binnen de Efteling, mede omdat het één van de weinige
horecapunten was waar nog allerlei details waren te ontdekken die
waren ontworpen door Anton Pieck zelf, zoals de twee mollige
muzen op de
hoeken van het gebouw en de borden boven de cafetaria en onder de
overkapping die tegelijk met het gebouw werd gesloopt.
Op 31 januari 2003 ging Ton van de Ven, creatief directeur van
de Efteling, officieel met de V.U.T.. Bijna een leven lang ontwierp
hij, als opvolger van Anton Pieck, voor de Efteling. Attracties
als het Spookslot, Fata Morgana, het Volk van Laaf, Droomvlucht
en Villa Volta ontstonden op zijn tekentafel. Als eerbetoon aan
zijn onvervangbare werk werd het pleintje bij Droomvlucht en Villa Volta,
dat al
jaren bekend stond als de Sint Nicolaasplaets, door het park omgedoopt tot
Ton
van de Venplein. Een klein houten bordje in Pieckstijl wijst
sinds deze maand bezoekers op deze verwijzing. Het gebied ten zuiden van
het pleintje, rond de fontein en het station van de Stoomtrein,
heet volgens velen overigens nog steeds Sint Nicolaasplaets.
Jawel: een heerlijke oer-Eftelingse naamsverwarring lijkt hier
bijna onontkoombaar.
Naar aanleiding van het vertrek van Ton van de Ven komen we hem
nu weer wat vaker in de media tegen. Zo stonden er deze maand in
de Brabantse dagbladen paginagrote interviews met hem, hoorden
we hem een enkele keer op de radio en ook op televisie zagen wij
hem terug. Het hele verdere jaar zouden we hem nog een paar keer
treffen in kranten, via radio of op tv. Een hoogtepunt daarvan was
natuurlijk een item in het bekende TROS-programma “TV-Show op
Reis” dat op 11 juli om 21:30 werd uitgezonden.
Het Efteling-Hotel introduceerde de belevingskalender. Vanaf
februari had elke maand een ander thema, wat steeds aanwezig was in
het hotel door allerlei acties en decoraties. Dit ging samen met het
uitgeven van een set met een twaalftal kaarten welke (gratis) in het hotel in manden
te vinden waren en er die er ook nog eens zeer decoratief (en
ook geslaagd) uitzagen.
Op deze kaarten waren de hotelthema’s te vinden: in februari was het
thema "Rozen & Romantiek", wat onder andere te merken was aan de
rode harten die overal hingen en een roos die iedere gast op
zijn of haar kussen vond. "Buiken & Baby's" was het thema van
maart, waarbij jonge ouders en hun kroost extra werden verwend
met o.a. natuurlijk het verplichte beschuit met muisjes. Enfin,
om dit feitje niet te lang te maken en omdat u bij het lezen van
de andere maanden wel zult kunnen voorstellen wat voor soort
activiteiten daar bij horen volgt hier een snel overzicht van de
overige thema’s: april: "Fit & Flitsend", mei: "Muzikale Magie",
juni: "Jurken & Jacquets", juli: "Sprookjesachtige Stranden",
augustus: "Midzomernachtdromen", september: "Klompen en Kajuiten",
oktober: "Elfjes, Draken & Spoken", november: "Wijnrank &
Toverdrank", december: "Dukaten & Taarten" en in januari
2004 dan
nog het thema "Koning Winter".
In
het park zelf werden langzaamaan verschillende bouwonderdelen aan
de linkerkant van de gevel van het theater zichtbaar en vormde
zich aan de rechterkant het stalen frame waar (de gevel van) het
restaurant zou komen.
Als je denkt alles gehad te hebben, blijkt dat het nog veel
erger kan. Deze wijsheid gaat zeker op voor de Efteling en de in
dit jaar vast tot op het bot getergde directie. Het project Droomrijk, wat uiteindelijk een groots
vakantiepark moe(s)t worden waar bosvilla’s, landhuizen en kastelen
de perfecte overnachtingsbeleving zouden gaan geven, kreeg het flink te verduren in het jaar 2003.
Midden in de maand maart werd er melding gemaakt in de pers van
de vondst van een dassenburcht, die de uitbreiding ten zuiden
van het park in de weg stond. De das is een beschermde
diersoort, en de dasliefhebbende vereniging 'Das en Boom' maakte hier
dan ook
melding van bij de gemeente en de provincie. Lichte
paniek bij de Efteling zorgde ervoor dat er meteen onderzoeken
werden gestart. De dassenburcht werd aangetroffen in het
zuidelijkste puntje van fase twee van Droomrijk.
Een bekend fenomeen uit de Disney-parken werd in de Efteling
gelanceerd en wist ook hier een rage te worden: de pin. De
speldjes
werden in eerste instantie nog vrij onopvallend
uitgegeven binnen de 'Pin Parade' (er was een previewtje van de eerste
serie te zien in het blad 'Wonder!'), maar wisten binnen een half jaar uit
te groeien tot hét medium van een ware gekte. Zowel de eerste
als tweede serie bestond uit een setje speldjes met een klein cartoonesk
plaatje van een bekend Efteling-sprookjesfiguur. De souvenirs
werden ontwikkeld door Geesink Studio’s. De bedoeling van het
Pin-traden (dat in de Efteling 'Pingelen' zou gaan heten) is dat
de jeugdige bezoeker door middel van ruilen en kopen de serie compleet probeert te
krijgen. Dat ruilen zou dan moeten plaatsvinden met personeel en
andere fanatieke bezoekers. Het personeel liep dan
ook in dit seizoen met de speciale pincords om de hals. Later
in het seizoen waren er ook pins te krijgen bij
een aantal geselecteerde horecaproducten. Echter, de rage sloeg
al snel redelijk ver door, zeker toen niet
alleen de twee sprookjesseries werden aangezien als serievullend
materiaal, maar ook de oudere (en veel zeldzamere) seizoenspins, pins van attracties en
broches die ooit voor het personeel waren bedoeld. De oudere
kleinoden werden
tegen de meest absurde bedragen gekocht door lichtelijk
geobsedeerde ‘volwassen’ fanaten. We zagen gedurende het seizoen veel door deze
rage besmette figuren ― compleet met zelf aan elkaar genaaide
pinkoorden om de nek met daarop elke vorm van pin en broche die de
Efteling ooit uitgegeven heeft ― door het park
slenteren. Eén van de meest goedkope en lelijkste
Efteling-souvenirs ooit groeide zo uit tot een ware hype van
ongekende proporties.
|
Kort:
Ton van de Ven was te zien in een TellSell-filmpje over een
bijzondere Laaf. De cd van Trijntje Oosterhuis kwam in de
platenzaak en daarmee was ‘In This Together’ eindelijk legaal te
beluisteren buiten de Efteling (zij het in een wat andere versie dan die van PandaDroom).
Er kwam een website online van Villa Pardoes. Vanaf deze maand werd
bekend dat gaande het seizoen alle abonnementspasjes moesten
worden vernieuwd door een versie met barcode.
De Efteling kreeg de rechten op de musical Doornroosje van het
Belgische 'Studio 100', bekend van onder andere K3, voor de
periode oktober 2003 tot en met maart 2004. Dat wil zeggen dat
de Efteling gebruik mocht maken van decor, muziek, kostuums
en dergelijke, en dat de show nog zou worden ingepland in het
Efteling-Theater voor de winterperiode.
De bouwwerkzaamheden waren nog steeds in volle gang: Het bordes
en de trappen aan de voorgevel van het theater waren voor het
eerst te zien in
het midden van de maand; binnen werd ook al hard gewerkt aan de
foyer. Grote delen van het theater zaten nog wel verpakt onder
het zeil, maar dit werd in de loop van de maand weggehaald. Eind
maart was dan ook eindelijk de complete structuur van de gevel
te zien. De weg tussen Reizenrijk en Marerijk werd opnieuw geasfalteerd
en voorzien van nieuwe stucwerkjes rondom de bomen, en er werd een
nieuw straatje gecreëerd tussen deze weg en het nieuw aan te
leggen gedeelte van het Anton-Pieckplein. Het Pieckplein zelf
lag in deze maand helemaal open: grote graafmachines stonden
naast gebouwtjes als ‘In den Hoorn des Overvloeds’ en zorgden
ervoor dat nog voor 1 april (de openingsdag van dit seizoen) in
ieder geval het hele gebied rondom de Hoorn en de Anton-Pieckcarrousel
werd bestraat en voorzien van nieuwe bloembakken,
onder andere op de locatie van de vroegere Piet-de-Smeerpoetsoverkapping.
Tevens waren in het park de voorbereidingen bezig voor de
'Lente-Efteling', waarbij decoraties als vlaggen, bloemen en borden
werden aangepast. Men was ook al druk bezig met de eerste zandsculpturen,
welke aandacht kregen in enkele regionale dagbladen. De
zandsculpturen bevonden zich op het zogenaamde
‘Sprookjesstrand’, het voorpleintje van de Zonneweide in
Ruigrijk, en werden gemaakt door mensen van de Zandacademie in Zoetermeer.
Uiteindelijk kwamen er ― gemaakt van vierkante korrels ― acht
bouwwerken af, in een tempo van ongeveer één sculptuur per week.
Per dag werd er door twee, drie of vier man aan gewerkt. De
eerste sculpturen die konden worden bewonderd waren Langnek, de Reus van Klein
Duimpje en de Wolf en de Zeven Geitjes. Later volgden ook
Pardoes en Pardijn, Raponsje en Doornroosje, Sneeuwwitje en de
zeven dwergen, Droomvlucht en de Trollenkoning, Hans en Grietje
en Holle Bolle Gijs en de Indische Waterlelies.
Het seizoen kon natuurlijk niet beginnen zonder twee zogenaamde
'uitkoop-weekendjes' daaraan voorafgaand, waarbij het park dit
seizoen was afgehuurd voor Unilever
(22 en 23 maart) en Douwe Egberts (29 en 30 maart). Tijdens deze
weekenden was het park volledig gecommercialiseerd en
gebrandnamed. Veel van de hierboven genoemde ontwikkelingen en vorderingen in het park
waren deze weekeinden al te ontdekken.
Het was nog geen Witte Donderdag en toch opende de Efteling al
haar
poorten voor het tweeënvijftigste seizoen. Het park zal
voortaan altijd openen op uiterlijk 1 april, aangezien Pasen
soms erg laat in het jaar kan vallen en daardoor ook de
traditioneel daaraan gekoppelde opening van het park. Met deze
nieuwe jaarlijkse openingsdag ― waar alleen voor wordt uitgeweken als
Witte Donderdag eerder dan 1 april valt ― is er een
regelmatigere
verdeling in het aantal openingsdagen per jaar.
De
eerste echte dag begon al vroeg. Een nieuwe 'openingsdagregel' kan
namelijk natuurlijk niet zonder
een bijpassende actie bekend worden gemaakt. Als eenmalige stunt werd
het park al om 6.00 uur ’s morgens geopend en konden de eerste
vroege vogels (enkele Themeparkers, Eftelisten en gezinnetjes
uit de buurt) naar binnen wandelen om de Efteling bij
zonsopgang mee te maken. Het Sprookjesbos, gehuld in een
duistere ochtenddauw met enkel en alleen de lantaarnverlichting
aan, kon worden bezocht om ― geheel in de sfeer van het Lente-Efteling-thema
― de flora en fauna te ontdekken. In
het bos liepen ook medewerkers rond die er iets over konden
vertellen. Het 'dauwtrappen', zoals het park de actie noemde
waarbij men gratis en zonder controle tussen 6.00 en 9.00 het
park in mocht, werd afgesloten met een speciale opvoering van het sprookje ‘De
Nieuwe Kleren van de Keizer’. De speciale 1 april-clou en de
goede uitvoering van de vertelling maakten het tot een bijzonder
geheel.
De eerste dag was verder uiteraard vooral interessant in verband
met de ontdekking van vele (ver)nieuw(d)e zaken in het park. In de Efteldingen was
ook dit jaar weer het één en ander
aan de inrichting veranderd; we vonden er nu Marieke van Doorns
zoethoek, een compleet in glazuur-brekend-roze geschilderd gedeelte waar snoep
te koop is. Achter de Brink waren de liguster-Efteling-E’s nu te vinden
op kleine heuveltjes. Veel nieuwe afvalmanden waren er te vinden
aan de Klein-Duimpjepalen. De in- en uitgang van Herberg de Ersteling en het kasteeltje daarnaast stonden nu met bordjes
aangeduid. Op het Ton van de Venplein stond het nieuwe
naambordje in het bloemperk en waren enkele nieuwe bomen
en lantaarnpalen te vinden. In Droomvlucht was een
projectiescherm met omlijsting in de wachtrij geplaatst, terwijl
het restaurant De Gulden Gaarde tijdelijk dicht was voor
renovatie. In de attractie zelf waren vooral de sterrentunnel en
het Zompenwoud onder handen genomen. In de sterrentunnel waren de oude
wapperende gordijnen met glasvezelkabels in het wit nu vervangen
voor golfplaten met gekleurde glasvezellichtjes. Er was zelfs
voor korte tijd een in het black-light oplichtende Ton-handtekening te ontdekken op de
grond van deze tunnel.
In Villa Volta was in de tweede voorshow, naast Hugo, het
portret in de ovale omlijsting vervangen voor een portret van
een strenge Ton van de Ven. Een nieuw (afsnij-)pad was te ontdekken voor de ingang
van het Lavenlaar. De Loerput in het Laafs Loerhuys was na jaren
eindelijk wat opgeknapt. Er werd nog hard gewerkt aan het Anton-Pieckplein. Het gedeelte voor de vroegere Smulpaap was opnieuw
bestraat en ingedeeld, het gedeelte daarachter was niet
toegankelijk. Een fraaie schutting met rode biezen en enkele
coniferen hield de bouwplaats verborgen. Gelukkig had de
schutting ook enkele doorkijkraampjes van waar uit de
werkzaamheden konden worden bijgehouden.
Zoals al eerder gezegd was de weg van Marerijk naar Reizenrijk
ook aardig veranderd. In het nabijgelegen Valies was een Oude Tuffer
geplaatst. Bij de Pagode waren de windschermen van de oude
Smaeckmaker (een horecapunt dat vroeger in het Huis van de Vijf
Zintuigen te vinden was) op het terras gezet. De Pagode zelf stond nog aan de
grond voor reparatie. De Game Gallery introduceerde twee nieuwe spellen: een gedeelte van de Holle Bolle Ballentent was nu het
spel ‘De Knuppel in het Hoenderhok’, links daarvan was ‘Het
Dappere Snijdertje’ vervangen voor ‘Tasje Hengelen’. Bij het
RolRisk-spel waren oude Carnaval-Festivaldecorstukken te vinden.
Voor de Likkebaerd werd het kleine kioskje nu tot ‘De Zuipschuit’
omgedoopt en verbouwd, en is daarmee een nieuwe entiteit op
horeca-gebied geworden. In de wachtrij van de Python werden nieuwe flat-screen-monitoren
opgehangen. De vijver achter de Piraña werd omgedoopt tot de Karpervijver,
de karpers in de Kanovijver waren namelijk hier naar toe verplaatst.
Vóór het Spookslot, tussen de andere zerken, was voor korte tijd de
normaal in de rommelkast opgeborgen Kate-Bushzerk
te zien.
Veel decoraties en andere zaken waren maar voor een tijdelijke
periode aanwezig in het park, in verband met het thema 'Lente-Efteling':
de eerste iteratie van wat een vier-jaargetijden thematisering
zou gaan worden. Zo waren in het kader hiervan de
zandsculpturen te bewonderen, stonden er overal borden met flora-
en faunainformatie (de lijsten waren van de jubileumborden uit
2002 en later zou blijken dat deze natuurbordjes het hele
seizoen bleven staan), op de kassa’s in het Huis van de Vijf
Zintuigen waren vogelnesten te vinden, overal in het park waren
extra vogelhuisjes te ontdekken (dit bleek later ook permanent te
zijn), in het gehele park en vooral in en op de grote
horecapunten waren (veel) meer bloemdecoraties te vinden, op het Dwarrelplein was
een
klein strandje gecreëerd met schommelstoelen, en aan de
Vonderplaskant van dat zelfde plein waren enkele schapen en
― hoe
kan het ook anders ― lammetjes te vinden welke bij de
afsluiting van de lente werden geschoren.
Bezoekers konden tussen 9.30 en 11.30 met al hun vragen over
planten en bloemen terecht bij de tuindienst en tuinkabouters op
de Brink. Verder waren er de ‘Zijzoenen’ (steltlopers en figuren
verkleed als vlinder, blad of ― bijzonder curieus ― ei op de Pardoes Promenade),
Lentebloemen Roos en Margriet op het Ton van de Venplein, Gerrit
de Groenteboer op het Vogel-Rokplein, Meet & Greet bij de
Steenbok en De Enige Echte Efteling-Fanfare keerde weer terug op
verschillende locaties.
Het grootste entertainment was ook dit jaar weer de Wonderlijke
Efteling-Show in het Efteling-Theater, die op 1 april nog net
als in 2002 via de nooduitgangen aan de Vonderplaskant betreden
moest worden. De show had aardig wat veranderingen ten opzichte
van het voorgaande jaar. De grootste daarvan was natuurlijk de
overname door Christian Farla van de rol die Hans Klok had, maar
ook Bennie de Haan (ex-GTST-acteur) was een nieuw gezicht.
Verder was er veel geknipt en geplakt in de show, op advies van
Daphny Muriloff, aka Tante Soesa. Er kwamen nieuwe kostuums voor de dwergen,
Sneeuwwitje en voor de zangers en zangeressen in de reprise.
Het decor werd uitgebreid met een nieuw (en lelijk) bosrijk achtergronddoek
en enkele accessoires zoals fluoriserende paddestoelen, een bed,
een schommel, een holle boom en een douche voor op de Droomwei.
Ook het lichtontwerp, de muziek, een enkel liedje en de
choreografie werden bijgeschaafd. ‘Op de Droomwei’ kreeg een
nieuw intermezzo dat voorzien werd van een modern tintje met de
nodige ‘bliep bliep’- en ‘tuut tuut’-geluiden. Het altijd zwaar
bekritiseerde lied ‘Tuk’ kreeg een paar nieuwe zinnen als
vervanging van een tiental zinloze ‘tukjes’, hoewel er nog meer
dan genoeg overbleven voor een flinke irritatiescore. Die score
was
overigens nog niets vergeleken met het compleet vervangen 'magische gedeelte'
van de show, waarin Farla ons
trakteerde op een
supersnel ingelaste Sneeuwwitjescène, compleet met het meest
tenenkrommende lied uit de geschiedenis van de showbizz binnen
de parkgrenzen, een record dat met gemak jaarlijks wordt
verbroken. Wie alle veranderingen eens rustig wil
nalezen kan terecht in de Efteling-theaterrubriek op deze site.
De
pinautomaat op de Pardoespromenade, beter bekend als ‘de
Schatkist’, werd officieel geopend op 6 april. Na een weekje van
werkzaamheden rond het gevaarte dat er al sinds 1 december 2002
stond, waren op deze dag Olaf Vugts, Henny Knoet, Pardoes & Pardijn en enkele ABN AMRO- en Efteling-mensen aanwezig, samen
met hun kinderen. De schatkist had er vanaf dat moment enkele
decoratieve en zelfs een interactief element bij gekregen. Met
de sleutel die zich voor het geldkistje bevindt (en die nog het
hele seizoen zou worden geteisterd door storingen) kan met een
goed getimede stoot omhoog het slot van de kist worden ontgrendeld, waarna het deksel zich enkele centimeters opent en er
rook- en lichteffecten volgen. Het geheel wordt begeleid door een
Pardoezig en veelbelovend muziekje. Na dit kortdurende
schouwspel
valt de deksel weer omlaag en kan pas weer enkele minuten later
door een volgend ‘goudeerlijk’ persoon een poging worden gewaagd
de kist te openen.
Met Pasen werden door zowel de Efteling als Eftelist ludieke
acties georganiseerd. Het park zelf had weer de
verkleed-je-en-krijg-gratis-toegang-actie: ditmaal moest men
daarvoor
als Paashaas gekleed zijn. Daarnaast organiseerde het
park ook een paaseizoektocht, waarbij bezoekers enkel en
alleen de eieren hoefden te spotten en de locatie te
noteren. Eftelist organiseerde daarentegen een échte zoektocht
in het Sprookjesbos: de Eierqueeste. Enkele leden van de
mailinglist konden onder het leiderschap van de moderators om
twaalf uur van start gaan met het zoeken en meenemen van de vele kleine
chocolade-eitjes die her en der op de meest onmogelijke plaatsen
in het bos waren verstopt. Na anderhalf uur speuren, in bosjes
kruipen en naast de paden lopen werd het evenement beëindigd met
een overwinning van team drie, de trotse vinders van twee extra
waardevolle gouden eieren.
Na de prijsvraag van vorig jaar waarbij de (W)onderwater Suite
het uiteindelijke winnende en uitgevoerde ontwerp was, kwam er ook dit jaar een nieuwe
kamer in het Efteling-hotel, ditmaal geïnspireerd door het
Efteling-Theater. De theatersuite was in samenwerking
met Piet Klerkx gemaakt. De kamer bevat o.a. een 'café' en een klein
theatertje waarbij de gasten kunnen genieten van een
voorstelling op een flatscreen. Dat u het maar weet.
Over flatscreens gesproken: de nieuwe TFT-schermen bij de Python
bleken aan het eind van de maand gestolen te zijn. Aan het eind
van de maand juni keerde de schermen terug, goed vastgezet met
extra sloten.
Linke soep: Alhoewel de Pagode nog duidelijk niet gereed was om
zich weer als vanouds in hogere sferen te bewegen, opende het park de attractie
toch. Na enkele weken, waarin de tempel meer dan eens
ongebalanceerd en wiebelend in de lucht hing, krakend en piepend neerkwam,
of helemal niet meer wilde dalen, werd gelukkig toch besloten de
attractie nog een poosje dicht te gooien voor nader onderzoek.
De Pagode opende later in het seizoen met heel
wat minder mankementen, én een voortaan in twee richtingen
draaiend platform.
De Raad van State schorste aan het einde van de maand
het bestemmingsplan van Droomrijk, waardoor de bouw weer verder werd
uitgesteld. De Efteling zelf deed echter alsof er niets aan de
hand was en besloot door middel van het verspreiden van
folders en het beloven van een opening in het voorjaar van 2004
nog extra hevig aan de promotie voor het toekomstig
verblijfsaccomodatiepark te werken.
Op 7 mei werd officieel door het park en Studio 100 bevestigd
dat Doornroosje dé musical zou worden die vanaf november in het
Efteling-Theater zou gaan spelen. Alle aanverwante informatie
als speeldata (1 november t/m 18 januari) en prijzen werden
vanaf nu bekend gemaakt.
Drie dagen later werd het jubileum gevierd van een attractie
waar al jaren de toekomst niet meer zeker van zou zijn. Het was
zelfs lange tijd onduidelijk of het 25-jarig bestaan überhaupt
gevierd zou gaan worden. Gelukkig deed het park toch flink wat aan
de viering van deze mijlpaal, want het Spookslot werd een dag
vantevoren versierd
met bogen bij de in- en uitgangen en pompoenen op stokken met
wapperende kleden eronder. Op 10 mei was er ’s middags een
entertainer die in kostuum met hoge hoed de gasten probeerde het
griezelkasteel in te krijgen. Hieronymus, zoals hij zich zelfde
noemde (hij schreef het op toen een jongetje zijn handtekening
vroeg), was een eenmansact van hoog niveau, die maanden later met
de Winter-Efteling onverwachts terugkeerde. De fantastische
spookgrime op z’n gezicht, de zeer amusante grappen en gebaren
en zijn geweldige manier van acteren die hij onder alle
omstandigheden volhield zorgden voor bijzonder veel aandacht
voor
het Spookslot die dag. Eftelist deed er nog een schepje bovenop
met taart voor de aanwezige fans én bloemen voor de schepper van
de omineuze burcht.
|
Het
weekend van 17 en 18 mei was een 'Suske & Wiske-weekend'. Door
het hele park stonden uitvergrote tekeningen uit de Efteling-gerelateerde
avonturenstrips van het Vlaamse tweetal, waar ook nog eens een wedstrijd aan
verbonden was. Bij de ingangen van de Fata-Morganaevenementenzaal
en de Waterorgelzaal stonden enorme uitvergrotingen van de kaften van
de bekendste Suske en Wiske Efteling-stripboeken. Binnen in de Fata-feestzaal werden op
zaterdag door Marc Verhaegen en Paul Geerts boeken gesigneerd.
In de andere zaal was door de Fameuze Fanclub een stand ingericht en was een fraaie tentoonstelling over Suske & Wiske
te zien. Ook een hoek met tafels, stoelen en kussens om je
favoriete album te lezen ontbrak niet. Op de Speelweide werd
een luchtballon opgelaten met S&W-opdruk, er was een
look-a-like-wedstrijd en een optreden van de cast uit de musical
‘De Spokenjagers’, waarvan we de muziek ook het hele voorjaar
onder de kap van het Huis van de Vijf Zintuigen konden horen.
Aan
het einde van de maand werd de nieuwe reclamespot al vertoond
die in de weken daarvoor in de Efteling was opgenomen. Tijdens
de opnames was om de dag een ander gedeelte van het park gesloten (zoals het
Herautenplein en het Kinderspoor) en het hek bij de
soldatenpoort van het Sprookjesbos werd zelfs voor even
verplaatst. Het resultaat was een moderne commercial met
snelafwisselende beelden en vreemde muziek: een geheel andere
manier van reclame dan we van de Efteling gewend waren.
Natuurlijk ook deze maand nog even een vermelding van wat de bouwvakkers en
'knutselclubleden' deze maand weer in het park voor elkaar hadden
gekregen: het Efteling-Theater schoot bijzonder snel op. Het
Dwarrelplein kreeg een verbinding met het Theaterplein-in-aanleg. Daarvoor moest een groot deel van
de heuvel ten zuiden van het Dwarrelplein afgegraven worden en ook
enkele bomen moesten het ontgelden. De gevel van het theater
kwam in deze maand zo-goed-als-af, op enkele later nog toe te voegen details na.
Het Anton Pieckplein veranderde elke week zichtbaar. Er werd
vooral veel gedaan aan de bestrating en het opzetten van de stalen
frames voor de gevels en draaimolens die hier binnen enkele
maanden al weer moesten draaien. Ook decoratie-elementen als de fontein en de
verhoging voor de Grote Zweef kwamen grotendeels in deze maand
al
af.
Tegenover de uitgang van PandaDroom werd een wandelwagenstalling
gemaakt, opgetrokken uit hout. Een soortgelijk gebouwtje kwam
er bij het Efteling-Theater, maar dan als écht gestuct
bouwwerkje, compleet met ouderwetse
dakpannetjes. Deze 'parkeerplaatsen voor buggies' werden niet
direct zo
goed gebruikt als de ontwerpers wellicht zouden willen. De
bouwwerkjes werden namelijk makkelijk (vóór de latere plaatsing
van een woud aan aanwijzende borden) over het
hoofd gezien door de doelgroep, en de navigatie in de bouwsels
zelf bleek lang niet altijd even handig gezien de beperkte
ruimte. Overigens was met name de PandaDroom-stalling menig
parkliefhebber een doorn in het oog. Een geluk bij een ongluk
was het feit dat de stalling vanaf slechts een paar plaatsen
echt het zicht verpestte.
Als leuk klein weetje: de wegwijzers en Pieckse rijmborden in
het Sprookjesbos werden in deze maand opnieuw geschuurd en gevernist, op de wegwijzer
van Doornroosje na. Bij Fata Morgana werden het plein en de
wachtrij wat opgefrist. Enkele horecapunten (de Steenbok, de
Likkebaerd en de Globetrotter) kregen wat kleine verbeteringen.
De heropende Gulden Gaarde bleek na de renovatie een
aardige gedaanteverwisseling te hebben ondergaan. Het werd een soort
Kleyne-Klaroen-Indoor, maar dan natuurlijk minder sfeervol.
|
Er verschenen twee nieuwe souvenirlijnen in de winkeltjes
van het park; zowel Vogel Rok als Droomvlucht kregen artikelen in
een nieuwe stijl. Bij Vogel Rok was het logo vernieuwd,
waarbij werd uitgegaan van een oog vastgehouden door een klauw.
De nieuwe caps, etuis, shirts, truien, cd-mapjes,
schriften etc. waren allemaal met dit beeldmerk bedrukt. Bij Droomvlucht
moest het schommelelfje als nieuw logo dienen, en dit figuurtje keerde
dan ook terug op
vele artikelen, waaronder een rijdbare tas en een Barbiepop.
Beide souvenirlijnen kregen ― hoe kan het ook anders in dit jaar
― ook een pin.
Een ander souvenir dat in het park verkrijgbaar werd was de
videocassette van de Wonderlijke Efteling-Show. Voor de prijs
van €17,95 waren de opnamen op band te verkrijgen in de
winkeltjes van het park. Later in de maand volgde ook nog de cd
van de show voor €14,50. Helaas voor al die inmiddels tienduizenden thuisgebruikers van de digitale videotechniek: ook dit jaar bracht de
Efteling geen materiaal op DVD uit.
Op zondag 15 juni werd er een danswedstrijd gehouden op de
Speelweide door niemand minder dan de Belgische meidengroep K3.
Zo’n 2000 kinderen konden meehuppelen en swingen op het nummer
‘Oya Lé Lé’, dat twee dagen daarvoor was uitgekomen en dat dus
ten volle werd gepromoot. K3 gaf zelf een miniconcert. De
winnaars van de wedstrijd kregen een meet-and-greet met hun
idolen aangeboden.
Nadat
de laatste hand was gelegd aan het theatercomplex in de
vorm van 'inschaduwing', bestrating van het plein en het toevoegen
van kleine details als het Chez-Vitalisbeeldje, werd op 22 juni
officieel het Efteling-Theater geopend. Op deze dag was er een
'VIP-première' van de Wonderlijke Efteling-Show, waarvoor weer tientallen bekende
Nederlanders uitgenodigd waren. De 'normale' bezoeker, immer het
kind van de rekening, moest van achter stevige
hekken toekijken hoe deze mediagenieke personen als eerste de foyervloer
mochten betreden. Maar goed, één dag later was het dan eindelijk
voor iedereen mogelijk om de nieuwste Ton van de Ven-aanwinst te bezichtigen.
Reken maar dat er in de weken daarna een record aantal kiekjes
zijn geschoten met de lens gericht op de torentjes, de gouden
belettering en de rondboogramen.
Ten zuid-westen van het Dwarrelplein lag nu een geheel nieuwe
Efteling-plek (die tijdens het vervolg van het seizoen vaak gedwongen belopen
moest worden doordat een
reeks hoge coniferen in bloembakken de
linkerparkuitgang van het Huis van de Vijf Zintuigen afsloot). Het plein was
wat leeg en open, maar zeker
niet sfeerloos. In combinatie met de volumineuze voorgevel
ontstond een statig geheel dat een waardige inleiding op een
dagje Efteling vormt. In het centrum van het plein lag de grote, ronde bloembak met
beplanting, en ook een enkel grasveldje en een heuvelachtig perk
met bloemen sierden het plein al op. Op het plein monden twee
statige trappen uit, die je naar het bordes van het theater
brengen. Vanaf hier is het Huis van de Vijf Zintuigen vanuit een
hele nieuwe, maar erg mooie hoek te bewonderen. Wie een stukje
om de hoek loopt op het bordes, heeft ook nog eens een pracht
van een uitzicht op de roeivijver en de verboden stad Fata
Morgana. Weer terug beneden op het plein kan via de tussen de
trappen gelegen hoofdingang de foyer bereikt worden. Bij
binnenkomst treft de bezoeker eerst een tussenhalletje alvorens de
foyer zelf te betreden. Eenmaal binnen is daar de grote,
lege, groene, wat lage, maar ook statig-subtiel gedecoreerde ruimte met
— helaas — een nogal lelijke grijze vloer erin. Recht vanuit de
ingang kijkt de theatergast meteen tegen de garderobe aan, waar bezoekers
bij speciale voorstellingen buiten het Efteling-seizoen om, hun
jassen kunnen ophangen. Voor deze garderobe lopen, parallel aan
de bordestrappen buiten, twee trappen omhoog, met direct
daarachter, op de muur, een in twee delen gescheiden
muurschildering vol met échte Efteling-sprookjesfiguren.
Links in de ruime foyer draagt een waar woud van pilaren de
verdieping erboven, met mooi gedecoreerde, klassieke
bollampen op elke kant van elke pilaar. Een element van sfeer in
de wat kille foyer wordt gevormd door de raampartijen: delen van
de ruiten zijn gezet met glas-in-lood en sierlijk gedrapeerde,
zware gordijnen van een fluwelige stof maken de boogramen
compleet. Rechts in de foyer is een bar te vinden waar de bezoeker
een drankje, een hapje of een ‘gadget’ van de Wonderlijke
Efteling-Show kan kopen. In de twee uiterste zuid-hoeken van de
hal zijn gangen met deuren die toegang geven tot de theaterzaal
zelf.
Het ándere bouwproject van dit seizoen schoot na de opening van
het theater opeens verbazingwekkend snel op. Molens werden opgebouwd,
gevels gestuukt en de keuken van de nieuwe Smulpaap betegeld.
Het paleis van de Chinese Nachtegaal kwam voor een lange tijd in
de steigers te staan. De Pagode draaide inmiddels alweer
rustig haar
rondjes boven het park.
|
Op
de 26ste van de maand trouwde voor het eerst een paar in het
Efteling-Hotel. Vanaf deze dag kon er op elke donderdag en
vrijdag hier getrouwd worden: het hotel werd namelijk officieel
benoemd tot trouwlocatie. Ambtenaar van de burgerlijke stand op
deze eerste dag was Agertha Beck, de vrouw van voormalig
directie-voorzitter van de Efteling, Paul Beck.
De laatste week van deze maand werd getekend door twee ernstige
brandmeldingen
in het park. Eerst stond de geknoopte brug van het Piraña-wandelparcours in de hens, later
volgde een rookbom op de trap bij de actiefotobalie van Carnaval
Festival. Die laatste was het werk van opstandige schoolkinderen. Carnaval
Festival en Vogel Rok werden onmiddellijk ontruimd, de
Piraña-brug werd tijdelijk afgesloten.
In de laatste maand van de Lente-Efteling kwamen de
zandsculpturen helemaal gereed. De laatste paar sculpturen
werden bedacht aan de hand van een ontwerpwedstrijd. Uitgevoerde
winnaars
waren onder andere Carnaval Festival, de Vliegende
Fakir en de Laven.
De milieubeweging GroenFront zette hun actiekamp op in het
zogeheten 'Entenwoud' ― een door henzelf aan het bos
gegeven naam ― waar het toekomstig Droomrijk was gepland.
De vijftien actievoerders van GroenFront keerden zich tegen wat
ze noemen 'de vernietiging van dit stuk natuur'. GroenFront wilde
zich alleen verzetten tegen de bouw van een eventuele uitbreiding
van het park op deze locatie; ze beweerden niet tegen de
Efteling zelf te zijn. De activisten waren al vanaf het begin
van plan er zolang te blijven zitten als nodig zou zijn. De
uitspraak van de Raad van State over het bouwproces dat zou
volgen werd echter pas in september gedaan. Overigens bleek ook dat het
actiekamp was opgebouwd in fase twee van het Droomrijk ― dat
jaren later pas in ontwikkling zou gaan ― dat ook nog
eens gevaarlijk dicht bij de pas ontdekte dassenburcht lag.
GroenFront wist met z’n actie veel media-aandacht op te eisen. Veel landelijke en regionale dagbladen en televisiezenders
hebben er zendtijd aan besteed. Vele Efteling-liefhebbers en
–fans keerden zich juist fel tegen de actie van GroenFront. Ook
werd het kamp meermaals bezocht door allerlei geïnteresseerden.
Begin deze maand verdwenen langzaam de lentedecoraties uit het
park en werd er een andere entertainmentkalender ingevoerd
waarop ― schrikbarend voor de vaste fans ― De Enige Echte
Efteling-fanfare ontbrak. Veel
entertainment bleef echter wel, met de toevoeging van o.a. de
BMX-groep en de trampolineact Les Kids in het Ruigrijk en
Fiësta
Tropical in het Anderrijk. Zoals iedere zomer waren ook dit jaar
de gebruikelijke tentoonstellingen in het park te bezichtigen
van LEGO en Märklin. Märklin had hiervoor echter dit maal wel de
Dioramahal in plaats van de Waterorgelfoyer volgezet.
|
Zomer betekent natuurlijk ook zomeravonden, waarvan er twee in
de maand juli plaatsvonden. Op 19 juli Saturday Night Fever (artiesten
als Rattle & Frost, Re-play en de Gibson Brothers) en de 26e was
het weer Country Time. De podia in het park waren weer
ongeveer gelijk
gesitueerd als tijdens voorgaande jaren, met als enig verschil dat het
podium aan de Siervijver in het Reizenrijk weer werd gebruikt (in
plaats van het podium op de Picknickweide) en dat het podium van het Ruigrijk nu het
hoofdpodium was: niet langer bij de Likkebaerd, maar op de Zonneweide.
Het grasveld was hiervoor geheel met houtsnippers bestrooid.
Nadat eerder al enkele kleine veranderingen aan PandaDroom
waren gedaan (waaronder een
jeep in de edutainmentruimte)
kwamen er nu echt serieuze veranderingen. De preshow in de
Wondergrot werd flink aangepast. Een filmpje met aapjes moet de
bezoeker voortaan wijzen op de verboden en geboden in de
attractie. Dit wordt gevolgd door een variant op het
WNF-reclamefilmpje met op de achtergrond het nummer ‘Morning Has
Broken’. In de Wereldreis (de hoofdshow) is nog wel dezelfde
film te bekijken, maar de soundtrack werd compleet vervangen
door een meer klassieke uitvoering van Hans Visser en wordt
voorafgegaan en beëindigd met accordeonmuziek met Oost-Europees/Russisch/Hebreeuws
gezang (en dus geen Frans!). Overigens kwam de DVD van de
PandaDroom-film later in de maand in de winkels te liggen,
vooralsnog echter wel alleen in de VS
onder de titel ‘SOS Planet’.
De oneliners die we even snel noemen: de politie pakte op 6 juli
tien bezoekers op nadat ze een aantal keren de Hitlergroet
hadden gebracht. Ton kwam bij de TV-Show. Na het succes van de
pins volgde er een nieuw Efteling-souvenir van Geesink Studio’s,
of beter gezegd, een complete Sprookjesbos-souvenirlijn
bestaande uit beeldjes, portemonnees, paraplu’s, agenda’s,
cd-mapjes, pennen, potloden, schrijfblokken etc. etc. in de
stijl van de reeds geïntroduceerde pins.
Enkele mooie en minder mooie renovaties vonden plaats in het
park. Van zowel de vierkante toren van het kasteel van
Doornroosje als van de schedelvorm aan de voorgevel van het
Spookslot werd de zichtwegnemende klimopbegroeiing verwijderd. Hoera!
Na jaren zijn twee prachtige stukjes Efteling-vakmanschap weer
te bewonderen. Iets minder kan er worden gejuicht om de zijgevel
van Fata Morgana. In juli werd begonnen aan de grote
opknapbeurt hiervan en in enkele maanden van verven kwam er een zeer nette attractiewand te voorschijn;
echter eigenlijk wel iets té net. Veel verfkleuren zijn te wit
en
inschaduwing te recht en te keurig aangebracht. De
gasbetonblokken waaruit de muur bestaat zijn echter nu niet meer
zichtbaar.
Na
de opening van de Schatkist en het Efteling-Theater was het op
28 juli tijd om het derde nieuwtje open te stellen voor het
publiek. Na jaren van speculatie, planning en ontwerpen en
enkele maanden van slopen, bouwen, bestraten, schilderen en stucen,
opende het nieuwe gedeelte van het Anton-Pieckplein. De
Jeep- en Apenmolen waren verdwenen, maar de Vlindermolen en
beide zweefmolens zijn onderdeel van het plein gebleven. De
Vlindermolen had een frisse nieuwe constructie gekregen met hekjes,
decorelementen en dak, terwijl de Grote Zweef was geplaatst op een
fraaie verhoging.
De gehele gevelmuur met huisjes was zo goed als af, op wat
details na. Aan de noordkant (uiterst links) zagen we een
kasteelachtig gebouw, met de bekende uitstekende torentjes tegen
de gevel en een mooi windwijzertje op het dakpuntje. Naar rechts toe lopend gaat het over in een gevelrij met een groot
aantal raampjes en twee open deuren. Hier binnen vinden we een
soort (overigens bijzonder geslaagde) Middeleeuwse
ridderzaal annex schranshal, waar we tevens het oude Piet-de-Smeerpoetsbord, samen met
wat oude Witte-Paardverlichting tegenkomen. Verder naar
rechts vinden we
de automatieken in semi-Pieckstijl en de nieuwe Smulpaap die in de hoek
van het plein gevestigd is en een duidelijke verbetering vormt in vergelijking met de
oude situatie. De rechtergevelrij is in eerste beschouwing van
het plein wat minder ‘aanwezig’: hier is
dan ook het grootste deel van het terras geplaatst. Verder naar
rechts is de ijssalon te vinden ― deze maand nog niet geopend ― waar
vervolgens de gevels een knik naar links maken om zo het
straatje te vormen dat achter de 'Bonte Harlekijn' (tegenwoordig
Efteling-Museum) doorloopt.
Hier vinden we een toren met uivormig dakornament. Een heerlijk
Piecks-en-Reijnders-aandoenend schouwspel is te vinden aan de voet van dit
gebouwtje: een heuse automaat waar een smidje met enkele
bewegingen en gekreun een pinnetje slaat voor eenieder die één
euro in de gleuf stopt. Zowaar, 's parks eerste positieve
wending van het Pingebeuren. De verkrijgbaarheid van deze pins
wist overigens een lange rij
te vormen voor het ‘Smidje’ in de eerste dagen.
Samen met de opening van het nieuwe Anton-Pieckplein, de Smulpaap
en het Smidje was ook de toevoeging van een nieuw sprookje in het
park een feit: de Bremer Stadsmuzikanten staan vereeuwigd als beeld boven
op de nieuwe fontein die zich enkele meters voor de automaat van
de smid bevindt.
De
hittegolf die het openbare leven in augustus beheersde ging zeker niet onopgemerkt
aan de Efteling voorbij. Door het grote brandgevaar gold
tijdelijk in bepaalde delen van het park een rookverbod.
De stoomtrein reed sommige dagen niet, nooduitgangen en dakramen
van attracties werden zo vaak mogelijk opengehouden en de sprinklerinstallatie van het Huis van de Vijf Zintuigen was in
de benauwdste periode van het jaar dagelijks aan om het dak nat
te houden. Vanuit de
Pagode werd gewaakt over het park en haar omgeving. Beginnende
bosbranden konden zo snel gedetecteerd worden.
De overige vijf zomeravonden (twee vielen in juli) vonden
plaats tijdens maand. De
musical-avond (met o.a. Linda Wagenmakers en Tony Neef),
Hot
Caribbean Night (van Jody Bernal tot Trafassi),
songfestival-avond (Esther Hart, Edsillia Rombley) en
levensliederen-avond (Vader Abraham, Koos Alberts) werden als
van ouds weer druk bezocht. Het gekkenhuis was dit keer voor de
nieuwe ‘Idols’-avond. Onder het thema ‘Jong Talent’ waren daar
onder andere Charlotte, Do en Jamai. Het park was natuurlijk
weer verlicht en vol extra horecapuntjes, maar niet bijzonder
veranderd in
vergelijking met voorgaande jaren. Er waren in deze maanden
overigens, naast de zomeravondsterren, meer VIPs in het park aanwezig: op 2 augustus trad K3 nogmaals op en
op de 27ste kon er kennis worden gemaakt met de finalisten van
de Miss Belgian Beauty-verkiezing.
Het Efteling-Theater en het Anton-Pieckplein werden verder
geperfectioneerd. In het theater kwam een groot projectiescherm voor
het doek te hangen waarop
voorafgaand aan de show een speciale Efteling-reklame werd vertoond. In de foyer kwamen enkele
banken en vitrines te staan. Het theaterrestaurant kreeg de naam
Applaus en kwam aan het eind van de maand gereed voor de eerste
bezoekers. Voor de ingang van het restaurant kwam het beeld van
een harlekijn te staan (vermoedelijk de laatste door Ton
van de Ven ontworpen parkfiguur) die de bezoekers als het ware naar het
restaurant begeleidt. Entertainers en borden op het Dwarrelplein
moesten er tijdens de laatste maanden van het seizoen voor zorgen dat
Applaus een horecapunt met snel groeiende status werd.
Ook aan het nieuwe plein in Marerijk werd nog het één en ander
gedaan. De overkapping van Piet de Smeerpoets kreeg het bord met
de tekst ‘Den Olycke Tweelingh’, waarop de twee baby’s van de
familie Gijs te zien zijn. Ook werden er wat lampen,
versieringen aan de muren en andere kleine details verbeterd en
bleek de meest linkse ruimte ook deel uit te maken van de
overkapping.
De
bezetters van het Entenwoud bleven ondanks een ontruimingsbevel
gewoon op hun plek zitten. Door een aangespannen kort geding van
de actievoerders ging de gemeente ook niet over tot ontruiming.
GroenFront wist verder nog altijd genoeg de aandacht op zich te
vestigen met allerlei persberichten waarin ze zichzelf als de redders van dat
‘oh zo oude’ bos profileerden.
Het fotoboekje kwam uit. Het was geen echt vernieuwde versie,
maar gewoon de editie van vorig jaar met een andere cover. Niet
alleen in het park werd bijzonder veel reclame gemaakt (zelfs in
de toiletten) voor de Doornroosje-musical, ook op tv, radio en
op bussen waren de advertenties en commercials te vinden. Hugo
van den Loonsche Duynen kreeg een nieuw masker met veel haar,
een grotere neus en duidelijk donkerder ingeschaduwde delen.
De Pegasus werd minder ruw gemaakt door het verplaatsen van een
trim naar een plaats net na de voorlaatste bocht. Hierdoor remt het
treintje zodanig af dat deze rustigerer de laatste bocht neemt
en het hevige rammelen nu tot het verleden behoort. De Efteling
werd door het ANWB-ledenblad Kampioen uitgeroepen tot het beste
attractiepark van Nederland 2003, het Huis van de Vijf Zintuigen
kreeg daarvoor een bord in de nok. Het hotel had een recordmaand
qua aantal bezoekers.
De nieuwe pinserie die in de winkeltjes van het park te
verkrijgen was (de tweede sprookjesbosserie), was binnen een mum
van tijd uitverkocht en er was dan ook snel een schaarste aan
pins voor de liefhebbers. De pins konden pas weer in september
worden gekocht toen de heruitgave in de schappen belandde. Overigens
was augustus sowiezo een
hoogtepunt van de pingekte die het hele jaar beheerste: de speciale personeelspin
van de ondernemingsraad (elk personeelslid had hiervan één
exemplaar ontvangen) werd voor bakken met geld aangeboden op veilingsites én
voor die zelfde bedragen regelmatig verkocht.
Er zouden zelfs ontslagen zijn gevallen als gevolg van
verschillende OR-pinincidenten, hoewel dit waarschijnlijk
slechts geruchten zijn geweest. De verzamelaars met vele kilo’s
pins om de nek waren in elk geval deze maand aanweziger dan ooit.
Het
park veranderde deze maand weer van entertainmentkalender. Aan het Anton
Pieckplein werden nog wat laatste veranderingen gepleegd, het
geliefde Smulpaap-bord kwam namelijk ― in een nieuwe
versie ― op zijn plaats terecht en
de Pegasus was weer geopend nadat de verbeteringen aan de baan
waren toegepast.
Op 2 september bleek tijdens de rechtszaak in Den Haag dat de
Efteling geen ontheffing had voor het bouwen in het 'Entenwoud',
waar zich een groot aantal zeldzame broedvogels zouden bevinden.
Droomrijk leek op deze manier nog meer vertraging te krijgen,
omdat het park en de gemeente dan opnieuw moesten beginnen met het hele plan. De uitspraak van de Raad van State
zou in oktober volgen.
De Efteling en Studio 100 presenteerden de cast van de musical
Doornroosje aan de pers. Opvallend was de aanwezigheid van twee
bekende Nederlanders: Peter Lusse als Prins Maurice en Ron
Boszhard als de verteller. Annemieke van Dam kreeg de rol van
Doornroosje. De Efteling riep mensen bovendien op om in de
herfstvakantieweken van 13 tot en met 26 oktober hun spinnewiel
in te leveren. In ruil daarvoor kregen ze een toegangskaartje
voor het park. De spinnewielen werden op 7 november (de
VIP-première van de show) ‘verbrand’.
Op 14 september sloeg een vlot aan het eind van de laatste geul
van de Piraña om na botsing met een ander bootje,
waardoor de banden van beide vaartuigen op elkaar kwamen te
liggen. Zes Groningers raakten daarbij te water. Drie
volwassenen en twee kinderen moesten zich voor snij- en
schaafwonden, kneuzingen en een lichte hersenschudding in het
Twee-Stedenziekenhuis laten behandelen. Het ongeval toonde
opvallende gelijkernis met een eerder ongeluk op deze plek in de
baan tijdens het seizoen 1995. Het park gaf aan over te gaan tot
een uitvoerig veiligheidsonderzoek. De Piraña
werd daarom ook voor de rest van het seizoen gesloten om pas
weer te openen op 1 april 2004, de openingsdag van het volgend
seizoen.
Op 2 oktober werd de uitspraak van de Raad van State over
Droomrijk bekend. De raad wees daarin het hele plan af; niet door
toedoen van de BMF of GroenFront, maar op een procedurefout. De
Efteling meldde op haar site zelf, in een lange omschrijving
waarin ook alle mogelijke connecties tussen het park en
bemoeienis met natuur en milieu werden aangehaald, het volgende:
“Op 2 september jl. was de zitting bij de Raad van State,
vandaag ontvingen alle partijen de uitspraak. De Efteling voelt
zich zwaar gedupeerd door deze uitspraak. Directeur
Projectontwikkeling Erik van den Brand: ‘We zijn kwaad! Sinds
1987 zijn we met dit project bezig en hebben alle procedures
zorgvuldig en in goed overleg met de overheid doorlopen. Nu we
in de startblokken staan om Droomrijk begin 2004 te gaan bouwen,
worden we door een interpretatieverschil in de procedure in tijd
teruggeworpen. Het probleem zit hem in een bouwvoorschrift dat
wel opgenomen is, maar blijkbaar in het verkeerde plan staat’.
Het ergste vindt de Efteling-directie dat er geen uitspraak is
gedaan over het compensatieplan. Dit is inzet van de discussie
met BMF geweest. ‘We laten ons niet weerhouden om verder te gaan
met het project’, aldus van den Brand. ‘Verblijfsaccommodatie is
voor de Efteling absoluut een vereiste om te overleven. We
hebben er al veel tijd en miljoenen euro’s ingestoken. Het is
daarnaast te gek voor woorden dat in deze tijd de bureaucratie
een streep zet door een project wat op jaarbasis uiteindelijk
aan meer dan 1000 mensen, direct en indirect, een baan kan
bieden’. De Efteling kan op dit moment nog niet aangeven wanneer
Droomrijk haar poorten kan openen.”
Het bord onder de kap van
het Huis van de Vijf Zintuigen vermeldde echter al dat 2005
vermoedelijk het jaar van opening wordt…
|
Voor
het nieuwe populair-wetenschappelijke programma ‘Hoe?Zo!’
verzamelden
zich op 17 oktober zo'n duizend mensen op de Brink. Om
11:30 sprongen ze allemaal tegelijkertijd en veroorzaakten
daarmee een aardbeving van 1.2 op de schaal van Richter. Seismologen van het KNMI waren aanwezig om de
zaak op te
meten. Mensen konden ook zien hoe de middelpuntvliedende kracht
werkt door met een bekertje water in de Python te gaan. Men was
grotendeels erg verbaasd dat het water gewoon in het bekertje
blijft in de loops, maar dat iedereen drijfnat wordt in de
corkscrew.
De
ijssalon ― in oktober nog naamloos ― werd tegen sluiting van
het seizoen opengesteld voor het publiek. Als in een echt klein
19de-eeuws ijswinkeltje met een in schaakpatroon betegelde vloer en de
bekende Pieckse kleuren en oude kandelaars van het Witte Paard
aan de wanden, waren er allerlei soorten schepijs en wafels te koop, die
echter wel van een balie kwamen vol moderne aparatuur. Met name
de koelvitrine bleek een nogal misplaatst object. Het
plein zelf kon op dat moment wel als zo goed als gereed worden
bestempeld, op het naambordje van de ijssalon na dan.
Begin september verzond de Efteling aan zo'n 350 basisscholen de
spelregels van de Bloeiende Bloemenzee-wedstrijd. In oktober
kwamen er uit de 200 inzendingen 7 winnaars. De klassen die één
van de 7 winnende ontwerpen hadden ingediend, mochten dit ontwerp
op
woensdag 22 oktober zelf met bloembollen in de Efteling komen
planten. De Zonneweide vormde het decor van ‘De Bloeiende
Bloemenzee’ in wording en tijdens de Lente Efteling 2004 zal deze volledig in bloei staan. De klas die de
eerste prijs in de ontwerpwedstrijd gewonnen had, was afkomstig van basisschool Het
Palet uit Arnhem.
De Tilburgse politie vond deze maand ook een man van slechts
één meter hoog,
gehuld in sprookjeskleding, op de vluchtstrook van de Midden-Brabantweg tussen Tilburg en Loon op Zand. De agenten brachten
de verdwaalde dwerg terug naar de Efteling. De 29-jarige Belgische
acteur
die Repelsteeltje speelde was in de Efteling voor de
televisieopnames van de zender Ketnet. Toen hij op een maandagavond het park
verliet om even een frisse neus te halen, raakte hij de weg
kwijt.
De Efteling sloot het seizoen 2003 af met 3,2 miljoen bezoekers. Op
de laatste dag was traditiegetrouw natuurlijk weer ook de laatste voorstellingen van
veel (favoriet) entertainment te zien. Christian Farla gaf dan wel de
laatste WES-voorstelling van het seizoen, de laatste
voorstelling van deze show
was het in ieder geval niet. Volgend jaar zal deze show in eenzelfde versie terugkeren op de planken van het Efteling-Theater. Bij de laatste en
voorlaatste show waren ook vier hoofdrolspelers van de
musical Doornroosje aanwezig: de verteller en de drie
goede feeën, die ter promotie een lied uit de musical ten gehore brachten.
Net als vorig jaar was tijdens het eerste weekeinde ná het officiële
seizoen het park afgehuurd door zelfbedieningsgroothandels Lukas
Klamer en Makro. Het Efteling-Hotel maakte bekend vanaf 1 januari 2004
niet langer meer deel uit te maken van de Golden-Tulipgroep. De opnames van de theaterronde van het bekende
RTL4-programma ‘Idols’ vonden plaats in het Efteling-Hotel en
-Theater. De Wonderlijke Efteling-Show kreeg, net als de
Sprookjesshow (1999) en Efteling on Ice (2001), de 'Big E Award'
van de IAAPA (International Association of Amusement Parks and
Attractions). De show won in de categorie 'Best Overall
Production: $200,001 and over'. De Efteling begon een proef met
‘mobile ticketing’, waarmee men via de Efteling-website kaarten
kan bestellen en ontvangen op de mobiele telefoon.
Op 5 november ging Doornroosje van start in het Efteling-Theater. Twee dagen later vond de officiële VIP-première van de
musical plaats. Voor het eerst in haar geschiedenis
bracht de Efteling in samenwerking met het Vlaamse Studio 100
een avondvullende show voor het hele gezin. Met de musical
Doornroosje gaf de Efteling haar visitekaartje af als locatie
voor familiemusicals. Elke voorstelling waren negenentwintig acteurs,
acht technici, zes orkestleden, twee grimeurs, twee kleedsters en een
castmanager in de weer om dit sprookjesachtige familiespektakel
op de planken te zetten. Hoewel in eerste instantie geruchten de
ronde deden over lage verkoopcijfers voor de musicalkaarten,
bleek tijdens de uitvoeringen de zaal regelmatig helemaal
uitverkocht te zijn.
De Efteling ging zich beraden over de ontstane situatie in
de kwestie Droomrijk. Duidelijk was geworden dat de prioriteiten nu
moesten worden verlegd door de uitspraak van de Raad van State.
Daarom werd op korte termijn gekeken naar andersoortige
verblijfsaccommodatie dan die waarin met Droomrijk was voorzien. Ook werd de
mogelijkheid voor een hechtere samenwerking met bestaande verblijfsaccommodaties in de wijde
omgeving van de Efteling verder uitgebouwd. Tegelijkertijd werd
gewerkt aan het alsnog verkrijgen van de
'bestemmingsplanwijziging Buitengebied' om de mogelijkheid voor
verblijfsaccommodatie ten zuiden van het park op de lange
termijn veilig te stellen. De Efteling overwoog zelfs haar
voormalige
bungalowpark 'Het Kraanven' nieuw leven in te blazen. In
de
beboste uitloper van het Landgoed Huis ter Heide liggen nog de
fundamenten van de bungalows die het Kaatsheuvelse
recreatiebedrijf tot halverwege de jaren tachtig exploiteerde.
GroenFront hield op 18 november een publiek debat in jongerencentrum
Crossroads in Kaatsheuvel waarin het standpunt van de
milieubeweging nog eens naar voren kwam. In de week daarna
braken de actievoerders hun kamp af, maar zwoeren plechtig terug te keren
zodra de Efteling weer de fout in zou gaan.
Kinderen van basisschool Den Bussel uit Kaatsheuvel leegden samen
met Peter Lusse de wensbron in het park.
Op
6 december ging de vijfde editie van de Winter-Efteling
van start. Er was dus reden om een klein lustrumfeestje te
vieren. Dit ging gepaard met
de officiële opening van het Anton-Pieckplein, waar
overigens duidelijk de
meeste moeite was besteed aan decoratie in wintersfeer. Veel
lampions, kransen en slingers siewrden het plein. Voor
degenen die het Sprookjesfeest en DEEEF misten was alhier zelfs
voorzien in een entertainmentact waarvan de acteurs voornamelijk
uit deze twee producties afkomstig waren.
Opvallend was de verplaatsing van de langlaufbaan naar
het Kinderspoor, het ontbreken van sneeuw op het Herautenplein
en de komst van het 'Pinpingelpunt' bij de Gelaarsde Kat, waar pinverzamelaars
naar hartelust hun collectie kunnen uitbreiden.
De terugkeer van
Hieronymus (onder de noemer IJzige IJsbrandt) bij het Spookslot was een aangename verrassing, net
als de grote update die Fata Morgana in de periode van sluiting
had ondergaan. Bijgestelde spots, nieuwe kleding, soepeler
bewegende animatronics: hier was duidelijk een actieve TD (Technische
Dienst) bezig geweest.
Het eerste weekend van de Winter-Efteling verliep
traditiegetrouw rustig; pas met de kerstvakantie moesten
bezoekers voor het eerst
meerdere minuten in de wachtrij staan voor attracties als
Droomvlucht en Fata Morgana.
Iedereen met de achternaam Prins mocht gratis naar Doornroosje.
De musical werd zelfs verlengd tot 24 maart. 'Ons Middelbaar
Onderwijs' schonk 25.000 euro aan Villa Pardoes.
Veel abonnementhouders mopperden ontevreden toen bekend
werd gemaakt dat de prijs van een Pardoes-abonnement met 20 euro
omhoog schiet naar 115 euro. Vooralsnog was dit echter een
minder heftige verhoging dan de geruchten al maanden voorspelden. Het entreekaartje voor seizoen 2004
zal 23 euro gaan kosten.
Op 19 december kreeg de liefhebber opeens (en redelijk
onverwachts) twee grote
nieuwigheden te verwerken: het reeds lang aangekondigde Efteling-Museum, op de locatie
waar het voorgaande jaar de jubileumtentoonstelling nog was te
vinden, was voor het eerst te bezoeken en bij de Bob werd het nieuwe type bobslee
(met houten uiterlijk) voor het eerst getest. In de nieuwe bobs
kan men met z’n tweeën naast elkaar zitten, wat de capaciteit
van de attractie moet verhogen. Het museum
kent maar liefst vier ruimtes (een vijfde opent in 2004), waaronder het
'Wonderdepot', waar vele oude
spullen zoals ornamenten en maskers staan opgesteld. Verder stonden er
in het museum al enkele
vitrines (met onder andere de objecten uit het voormalige
Sprookjesmuseum in het Sprookjesbos), hingen er tekeningen en foto’s aan de muren,
was er een filmzaaltje en
stond in een authentiek huiskamertje een oude televisie die pas volgend seizoen in gebruik zal worden
genomen.
In de laatste week van het jaar werd het park zeer goed bezocht.
Wachtrijen stonden vanaf vroeg op de dag vol met bezoekers. Bij
Villa Volta was het gebruik van de buitenwachtrij nodig ―
zelfs op de traditioneel drukke zomeravonden was deze nog
niet gebruikt. Op Oudjaarsdag verzorgde Radio 3FM haar uitzending vanuit het
IJspretpaleis. De hieraan gekoppelde actie leverde 16.000 euro op,
uiteraard bestemd voor Villa Pardoes. Optredens van onder andere
de idols Hind en Marieke sloten het Efteling-jaar af.
|