Friedl' Lesage: Dit is De
Nieuwe Wereld met Friedl’ Lesage.
Holle Bolle Gijs, Langnek, Vrouw Holle en alle buren van
het Sprookjesbos vieren eind mei de vijftigste verjaardag
van hun dorp: de Efteling. Creatief directeur is Ton van
de Ven. Hij volgde destijds Anton Pieck op, de geestelijke
vader van het sprookjespark. Zevenendertig jaar lang was
Ton van de Ven een van de weinige volwassenen die voor
zijn ongebreidelde fantasie betaald werd. Volgend jaar
legt hij de toverstaf neer. Ton van de Ven. Goeiemiddag.
Ton van de Ven:
Goedemiddag.
FL:
Hoe gaat u de vijftigste verjaardag van de Efteling vieren?
TvdV:
Met gepaste trots. Terugkijkend op een lang leven in een
sprookjesbos zie je ineens deze jubilaris in al zijn
glorie daar aanwezig zijn.
FL:
En ook met een paar extra attracties he?
TvdV:
Ook met een paar extra attracties, zeker. We hebben een
geheel nieuw groot theater gebouwd, met een echte
professionele inrichting. En daarnaast hebben wij voor het
eerst in ons bestaan een samenwerkingsverband, uh, zijn
wij aangegaan eigenlijk met het WNF en daar hebben we ook
nog een fraaie attractie uitgehaald.
FL:
En wat is dat geworden?
TvdV:
Dat is het PandaDroom, en het PandaDroom beoogt de mensen
die op de Efteling zijn op een hele vriendelijke, leuke en
attractieve manier bewust te maken van de zorg die wij met
z'n allen moeten dragen voor onze lieve Moeder Aarde.
FL:
Inclusief echte panda's?
TvdV:
Echte panda's zullen er natuurlijk niet te zien zijn want
die horen daar waar zij thuishoren in China. En we zullen
zorgen dat ze genoeg bamboebladeren daar te eten kunnen
krijgen. :)
FL:
En wat gebeurt er in het Eftelingtheater?
TvdV:
In het Eftelingtheater is in aansluiting op de show die we
altijd gehad hebben een nieuwe Sprookjesshow tot stand
gekomen, in samenwerking met dezelfde entertainers die we
destijds hadden, en daarmee gaan wij de komende drie jaren
weer ons publiek vermaken.
FL:
Weet u nog, meneer Van de Ven, wanneer u als kind voor het
eerst de Efteling heeft bezocht?
TvdV:
Dat kan ik me nog vaag herinneren. Ik weet nog dat ik met
een schoolreisje, zoals vele kinderen, de Efteling bezocht,
ik was ongeveer 11 jaar, en ik weet ook dat dat voor mij
een zekere teleurstelling had. Een teleurstelling in die
zin, dat mijn eigen fantasie een beetje met mij op de loop
was gegaan. Ik woonde in de bossen destijds, ik had dus
veel tijd om over sprookjes na te denken. Ik was geweldig
onder de indruk geraakt van een theatervoorstelling die ik
ooit had gezien in het voormalige Philips Schouwburggebouw
in Eindhoven en daar zag ik een uitvoering van Anneke
Eldos’ Sprookjestoneel. En dat was voor mij een soort
referentie. Toen ik de eerste keer de Efteling bezocht
weet ik nog dat het niet echt leven van de
sprookjesfiguren mij een beetje teleurstelde. Dat werd
weer wat goedgemaakt door het kasteel van Doornroosje waar
Doornroosje echt lag en waar de koks snurkten, maar daar
waar ik tegen een pop aankeek die niets zei, die niet in
kleren gestoken was, was ik een beetje teleurgesteld.
FL:
En hoe zag de Efteling er verder nog uit, behalve dat
kasteel?
TvdV:
De Efteling was toen een verzameling van, nou laat ik
zeggen een veertiental sprookjes in het Sprookjesbos, en
de andere poot van de Efteling was Grootmoeders Speeltuin,
een speeltuin tussen de bomen in een bos geplaatst met wat
draaimolens en dan voornamelijk toch aangepaste
speeltoestellen die er wat vrolijker uitzagen dan elders.
Het waren waterpartijen met snaterende eenden en zwanen
die er rondkruisten - wel geen goede uitdrukking maar goed
- en ja dat was voor mij de Efteling toen.
FL:
Hoe bent u uiteindelijk zelf bij de Efteling
terechtgekomen?
TvdV:
Nou dat was een heel toevallig iets, in die zin, ik was
afgestudeerd aan de academie voor industriële vormgeving
in Eindhoven en dacht mij op het pad van de industriële
vormgeving te gaan begeven, maar in die tijd, ja je wist
toch niet als je net van die school af was, of net van de
academie af was, waar je naartoe moest, je speurde de
kranten af en toen zag ik plotseling een advertentie waar
men vroeg om iemand met mijn opleiding. Daar snapte ik
niet veel van. Dat was de Efteling. En ik denk 'wat moet
ik nou daar'. Maar ik denk 'weet je wat, je bent jong
getrouwd, je moet toch van de straat af, en je moet eens
een boterham gaan verdienen, ga daar eens kijken.' Nou was
er wel één aspect, dat meetelde. De romantiek die had ik
altijd al in me, want zelfs op die academie had ik het
gepresteerd om een aantal illustraties te maken in
verschillende technieken over een zelfde onderwerp, en dat
was de Rattenvanger van Hamelen. Nou, als je dan in een
sollicitatiegesprek dergelijke dingen naar voren brengt,
dan heb je al een plus. (Ja, dat helpt wel natuurlijk.)
Dat helpt wel.
FL:
De sprookjeswereld van de Efteling is eigenlijk het
geesteskind van Anton Pieck, he. Was u een bewonderaar van
zijn werk?
TvdV:
Ja ik was zeer zeker een bewonderaar van zijn werk. Ik had
vele plaatjes van Anton Pieck gezien in boeken en ik
smulde van die romantiek die daarin zat. En het was voor
mij eigenlijk een hele schok om te ervaren dat ik bij m'n
tweede sollicitatiegesprek - inmiddels wist ik wel dat
Anton Pieck nog leefde - hem in levende lijve zag, want ik
dacht 'hij is iemand van de vorige eeuw en hij bevindt
zich niet meer onder ons'. (En toen zat-ie daar ineens)
En toen zat-ie daar ineens, en hoorde aan wat de
toenmalige leiding van de Efteling te vragen had en hij
zweeg en heeft het hele gesprek gezwegen. Voordat het
gesprek ten einde was had-ie één enkele vraag, en dat was,
hij zei dat zo correct op zijn eigen manier, "Meneer Van
de Ven, beheerst u het perspectief?" Waarop ik hem
antwoordde dat dat zo was. Dat was helemaal niet zo, maar
goed ik denk 'daar kun je nog wel wat aan doen'.
FL:
En beheerst u het
perspectief, ondertussen?
TvdV:
Het perspectief beheers ik redelijk, ik kan er in ieder
geval een beetje mee uit de voeten :)
FL:
Maar u bent aangenomen, en u heeft uiteindelijk ook met
Anton Pieck moeten samenwerken, he? Want het was een
beetje de bedoeling om hem op te volgen. Wat voor man was
hij?
TvdV:
Nou, Anton Pieck was een uiterst beminnelijke man, die met
heel veel zorg de ontwikkeling van een Efteling begeleidde,
iemand die bijna nooit een onvertogen woord zou zeggen.
Een stille man, hij wordt ook altijd een oester genoemd,
sommige mensen noemden hem een eend, in die zin als je hem
onder water duwt dan wordt die eend nog niet nat - hij
leefde in zijn geheel eigen wereld. Maar, als je hem
langer kende bleek ie veel toegankelijker te zijn dan
velen hadden gedacht.
FL:
Wat was het eerste sprookje waaraan u mocht meewerken, in
de Efteling?
TvdV:
Het eerste sprookje was het sprookje van uw koningin,
Koningin Fabiola, dat waren de Indische Waterlelies. En
dat was al totaal in concept gebracht en redelijk
uitgetekend, maar na enige tijd vroeg Anton mij of ik
delen daarvan in schets wilde brengen omdat hij, die toch
da... nee die wekelijks kwam met zijn - laten we het even
collega noemen - de technicus Peter Reijnders uit
Eindhoven, die voor de bewegingen zorgde en voor andere
ideeën in dat sprookje, niet altijd aanwezig kon zijn. Hij
vond het leuk dat er iemand was met een hand die hij al
herkend had als een tekenhand, dat die wat werk van 'm
overnam. En dat ging dermate goed in zijn ogen dat ik zo
in die tijd zijn vertrouwen won.
FL:
Klopt het, dat u ook te horen bent, in dat sprookje?
TvdV:
Het klopt zeer zeker, er staan - laten we het eenvoudig
zeggen - Thaise wachters bij de ingang, en om te voorkomen
dat het plein voor het sprookje vervuild zou worden door
proppen en papier heb ik daar een vermanend gedicht
geschreven en ingesproken en de stem die daar te horen is,
dat is de stem van een jongen van 22 jaar oud, die
eigenlijk - en daar verwonder ik me over - nog dezelfde is
als die van vandaag. (Ik hoor het ja, ik herken u nu
terug. En hoe klonk dat gedicht?) 'Gij mensenkinderen,
in uw nietigheid, Hoort mij aandachtig aan!', zo gaat dat
dan.
FL:
U heeft nog meer figuren van stem voorzien he?
TvdV:
Holle Bolle Gijzen, ja. (De beroemde Holle Bolle Gijs.)
Ja. (En die zegt?) Ja, d'r zijn meerdere stemmen,
ik heb zelfs stemmen gedaan - nou schrik niet - van hele
hoge stemmen in de vorm van een dwerg die ergens zit en
dat gaat dan van 'Papapapapapier! Hier!' en daar wordt dat
dan gevolgd met een 'daaankjewellll...' En dat nog eens
een keer voorzien van een zeker galm en echo.
FL:
En de meest beroemde zin, met de diepe stem?
TvdV:
De meest beroemde zin, met de diepe stem... ('Papier
hier', he?) Papierrr Hierrr. (Hihi. Is fantastisch.)
FL:
Hoe was het werken eigenlijk, in die tijd, in die
begintijd, toen u er was?
TvdV:
Dat is een hele vreemde maar nooit-te-vergeten manier van
werken geweest. In die zin, alles was redelijk primitief.
Toen de Efteling in zijn ontwikkeling begon was-ie nog
primitiever. Toen werden de mensen die op een gegeven
moment een stuk land hadden verkocht aan de Efteling om
dat park op te zetten, die werden in die Efteling
tewerkgesteld, zodat ze toch hun brood hadden want hun
lapje grond was weg. En zulke mensen togen dan naderhand
met hun eigen platte karren, paardjes en gereedschappen
naar de Efteling. Want in dit materiaal was niet voorzien.
En toen ik kwam, was dat natuurlijk wel iets verbeterd,
maar het illustreert wel - wat ik nu ga vertellen - hoe je
eigenlijk in je zelfredzaamheid geprikkeld werd dat ik m'n
eigen kantoor nog even moest maken. Want temidden van een
werkplaats waar met veel polyester en gips en vuil gewerkt
wordt, moest ik ook wel eens een tekening vervaardigen en
toen heb ik tegen een raam met een aantal pandatten en
bouwplastic en een doosje punaises m'n eerste kantoortje
gemaakt, en dat lukte wonderwel. Zo kon je dus ook op een
redelijke manier je steentje bijdragen in de ontwikkeling
van de Efteling.
FL:
Op welk ontwerp bent u het meeste trots?
TvdV:
Nou, dat is een vraag die heel veel gesteld wordt.
Eigenlijk kan ik dat niet zeggen. Het is natuurlijk te
makkelijk om de grote succesattracties op te gaan noemen,
zoals een Fata Morgana, zoals een Droomvlucht... (Maar
u heeft er toch eentje dat...) Wat ik wel leuk vind,
zijn delen van sprookjes of hele kleine sprookjes, als is
het maar een Raponsje, of al is het maar een, ach, in die
lieve sfeer gebleven sprookje die de Efteling heeft groot
gemaakt.
FL:
Volgend jaar houdt u ermee op he, als creatief directeur
(Ja.) Is de opvolging al
verzekerd?
TvdV:
De opvolging is altijd verzekerd in die zin dat nou, vele
jonge ontwerpers nu de kans hebben gekregen om binnen de
Efteling een plaats in de mand te zoeken. Een echte
opvolging in de vorm van een persoon die op dezelfde
manier acteert zoals ik, dat is er nog niet, en ik weet
ook niet of dat in de toekomst wel kan. Ik ben daarin
opgegroeid en heb van kleins af aan alles gedaan wat je
voor de voeten kwam omdat er eenvoudigweg niemand anders
was die het dan deed.
FL:
Wat gaat u nu doen na uw afscheid?
TvdV:
De waarheid gebiedt mij te zeggen dat ik met plezier een
jaar sabattical zal gaan. Dat ik mij bezig ga houden met
het wat herinrichten van mijn eigen woning, wat ga
aanbouwen. En daarna ga ik mij bezig houden met ach, wat
je toch niet laten kan, schilderen en tekenen maar dan op
een totaal andere manier, beeldhouwen wat ik altijd heel
graag heb gedaan. (Maar het blijft in de sector)
Het blijft in de sector want het bloed kruipt toch waar
het niet gaan kan.
FL:
Meneer Van de Ven, vorige week donderdag bent u ook nog
eens geridderd he, had u dat verwacht?
TvdV:
Nee dat was absoluut schrikken. Wat ik wel verwacht had
was dat er op een gegeven moment na de eindiging van een
dergelijke periode ergens een onderscheiding zou komen, of
van wat dan ook. Maar ik had niet gedacht dat ik geridderd
zou worden, omdat ik nou eenmaal geen Moeder Theresa ben,
en een beroepsleven heb gehad waarin ik met plezier heb
kunnen acteren en een invulling heb kunnen geven aan de
emoties die je daarin kwijt kunt.
FL:
Maar nu heeft u toch een sprookjesachtige titel he?
TvdV:
Ja... (Dat is het minste wat u kan zeggen) Ik mis
het paard eigenlijk nog. (Dat komt misschien nog).
FL:
Alle informatie over de Efteling kunnen luisteraars
terugvinden via onze web site: radio1.be. Ridder Ton van
de Ven, geniet van de feestelijkheden.
TvdV:
Dankuwel.
FL:
Ennuh, de groeten aan Langnek he :)
TvdV:
Dat zal ik doen.
FL:
Bedankt.
TvdV:
Ohkee.