De Efteling is het enige
prentenboek ter wereld waar je doorheen kunt lopen. Je
ziet, je hoort, je zou de wonderlijke vertelsels zelfs aan
kunnen raken. Jammer alleen dat zoveel projecten er nooit het
levenslicht zagen. Maar in dit geschiedenisoverzicht wel. Elk
jaartal is een stukje verhaal om zo het hele verhaal voor altijd
te onthouden.
Het is 2002. Vijftig
jaar geleden werd in de Efteling het Sprookjesbos geopend. In
het bos worden nog steeds sprookjes uitgebeeld met —letwel—
bewegende figuren! Gezien in het licht van die tijd een
prestatie van de eerste orde. De attracties die de Efteling haar
gasten aanbiedt ter gelegenheid van het 50-jarig jubileumfeest,
zijn minstens net zo'n prestatie. Uiteraard door de Efteling
zelf bedacht, ontwikkeld en uitgewerkt.
Dé grote nieuwe attractie van het jubileumjaar is de
sensationele darkride Wang Po. Aan de kanovijver is een
compleet nieuw Chinees themagedeelte met in het midden een
immens Chinees paleis verrezen.
Nadat bezoekers via de hoofdingang van het paleis de
attractie hebben betreden begeven zij zich in een duister met
fakkels verlicht gangenstelsel, aan het eind waarvan zij de
verlaten paleiszaal bereiken. Als daar plotseling alle fakkels
doven verschijnen op de muren projecties van een oude Chinese
Tovenaar, die de bezoekers van dit vervloekte paleis terug wil
brengen naar de tijd waarin hier nog welvaart en vrede heerste.
In de schaars verlichte instapruimte nemen de bezoekers
vervolgens plaats in betoverde riksjas. Terwijl deze al hotsend
en stotend beginnen te rijden hult de omgeving zich in rook. Als
die rook even later optrekt bevinden de bezoekers zich honderden
jaren terug in het verleden, wanneer het paleis in
zijn volste
glorie is en men er leeft in weelde en rijkdom. In de met
animatronics overladen paleiszaal verschijnt dan opnieuw de
tovenaar, die de bezoekers de rijkelijk gevulde schatkamer wil
laten zien. Maar in de schatkamer doven opnieuw alle lichten.
Uit een immens bronzen vat verschijnt een nog immensere Geest.
De bezoekers hebben de Verboden Schatkamer bezocht en hiermee
het paleis voor eeuwig vervloekt. Voor straf zal hij hen
verbannen naar het Chinese Geestenrijk, alwaar zij de rest van
hun bestaan zullen moeten slijten. De riksjas beginnen hierop te
schudden en rijden in hoog tempo naar beneden. In de scènes die
in het Geestenrijk volgen krijgen bezoekers ondermeer
weeklagende zielen en een met Peppers Ghosts overladen
spookkasteel te zien, om uiteindelijk in de spectaculaire finale
oog in oog te komen staan met de dood. Maar dan verschijnt weer
de tovenaar, die alle geesten met veel vuurwerk verdrijft en de
bezoekers door een rookgordijn weer terug stuurt naar hun eigen
wereld en tijd.
Wang Po is een samenvoeging van verschillende ontwerpen die
in de vijftigjarige geschiedenis van de Efteling werden gemaakt.
De gebruikte ontwerpen lopen van de allereerste tekeningen die
Anton Pieck voor de Efteling maakte, tot de allerlaatste van Ton
van de Ven, die aan het eind van dit jaar zijn potlood zal
neerleggen. De attractie is daarnaast doorspekt van hommages aan
de oprichters van het park, zoals onder andere de langzaam open
en dicht krullende bloemen bij het uitstapstation.
Weer drijft de Efteling het gebruik van grensverleggende
technieken tot het uiterste. Voor de Riksjas wordt gebruik
gemaakt van het recent door Intamin ontwikkelde Multi Motion
Dark Ride systeem. Dit systeem combineert simulatorbewegingen
met een vervoerssysteem. Een uitgebreid programma van
gevarieerde computerinstellingen voor de bewegingen zorgt ervoor
dat de riksjas bijna elke rit een ander bewegingspatroon volgen.
Daarnaast zijn in de attractie verschillende willekeurig
ingestelde speciale effecten aangebracht, waarvan per rit niet
vaststaat welke aanstaan. Dit alles gecombineerd zorgt ervoor
dat geen twee ritten in Wang Po hetzelfde zijn. Speciale licht-,
laser-, temperatuur-, geur-, wind-, vuur-, rook-, projectie- en
watereffecten zorgen ervoor dat geen enkel zintuig onberoerd
blijft. Voor de muziek tekent opnieuw Ruud Bos, die voor Wang Po
zijn meest opzwepende en tegelijk sfeermakende soundtrack tot
dan toe aflevert.
Het nieuwe Chinese themagedeelte dat zich uitstrekt rond Wang
Po is tot in de fijnste details afgewerkt. De kanovijver heeft
een deel moeten inleveren voor de aan de oever liggende
Chinese Jonk, waarop bezoekers kleine Chinese delicatessen
kunnen kopen. Naast de Chinese Jonk ligt de Chinese Pont,
die de kanovijver doorkruist en waarop bezoekers naar de
overkant kunnen gaan. Ook hebben de kano’s en de Wankelbrug in
de kanovijver Chinese aankleding gekregen, zodat zij netjes
opgaan in het geheel. Achter de Chinese Jonk ligt een muur, de
omheining van een prachtig aangelegde Chinese tuin waarin de
twintig meter hoge Uitzichttoren is gebouwd. In de voet
van deze toren is een Chinees Theehuis ondergebracht.
Hier kunnen bezoekers, zoals de naam aangeeft, Chinese thee
krijgen en daarnaast ook overheerlijke Chinese lekkernijen eten.
Bij de uitgang van Wang Po kunnen bezoekers in de Chinese
Souvenirwinkel de tijdens de rit gemaakte foto aanschaffen,
of een van de vele hier uitgestalde Chinese snuisterijen voor
thuis kopen. Ook is hier een Chinees Restaurant te
vinden, waar de meest overheerlijke Chinese gerechten worden
geserveerd.
|
|
|
De Chinese Jonk
aan de oever
van Wang Po. |
Chinees
restaurant en
souvenirwinkel (conceptschets). |
Chinese Pont,
waarmee bezoekers de Kanovijver kunnen oversteken. |
|
|
|
Entree Wang Po,
definitief ontwerp
door Ton van de Ven. |
De Geest uit het
bronzen
vat in de schatkamer. |
Delen van het
Wang-Pocomplex. Conceptschetsen van Pieck. |
De tweede grote attractie die de Efteling haar bezoekers kado
doet is het Efteling-theater. Met de opening van het aan
de PardoesPromenade gelegen theater vervult de Efteling de lang
gekoesterde droom een permanent theater in het park te hebben.
Het door Ton van de Ven ontworpen statige gebouw ziet er van
buiten uit als een kruising tussen het Carrouselpaleis en Villa
Vola. Binnen heeft het Efteling-theater alles in zich wat een
theater hebben moet. Het chique interieur van de foyer en de met
1200 comfortabele stoelen gevulde theaterzaal is met met warme
rode kleuren en sierlijke gouden krullen in barokstijl
ingericht. Ook op technisch gebied ontbreekt het de theaterzaal
aan niets. Voor optimale geluids- en belichtingskwaliteit koopt
de Efteling de nieuwste apparatuur en het toneel is uitgerust
met een aantal ingenieuze technische foefjes. Bovendien is de
grote zaal multifunctioneel inzetbaar. Met een druk op de knop
kan de zaal veranderd worden in een ruimte waar presentaties,
congressen en dinershows gehouden kunnen worden.
In het Efteling-theater gaat onder de naam Wonderlijke
Efteling-show ook meteen de derde sprookjesshow in première.
In de opnieuw door Wentink Events gearrangeerde show worden met
veel showballet en veel glitter en glamour de sprookjes van De
Gelaarsde Kat en Tafeltje-Dek-Je, Ezeltje-Strek-Je en
Knuppel-Uit-De-Zak ten tonele gebracht. De Wonderlijke
Efteling-show heeft daarnaast nog twee extra hoofdrolspelers.
Illusionist Hans Klok en zijn lieftallige assistente zorgen voor
een aantal spectaculaire intermezzo's, waarin onwaarschijnlijk
ingewikkelde magische illusies aan het publiek worden getoond.
Verder hebben als gevolg van de Invoering van de euro
nog een paar kleine aanpassingen plaatsgevonden. De Eierleggende
Kip, de Gekroonde Eend en de Eierleggende Rok leggen voortaan
voor vijftig eurocenten hun ei, De Gierige Vrek wisselt voortaan
vijftig eurocent om in negen muntjes van vijf cent en
Ezeltje-Strek-Je poept voortaan voor dertig eurocenten een
gouden munt.
|
|
|
Cosmo Science
Center
Voor het eerst in haar vijftigjarige geschiedenis gaat de
Efteling bij de realisatie van een attractie een
samenwerkingsverband aan. Samen met het WNF presenteert men
ter gelegenheid van het vijftiende bestaansjaar van het
Cosmo Science Center PandaVision. In deze attractie,
waarin de bezoeker een reis over de aarde maakt, staat de
gelijknamige vijftien minuten durende 3D-film centraal. Na
een inleidende voorshow in de Wondergrot, waar een
interactieve Pardoes in het voorprogramma de bezoekers
verwelkomt, wordt men naar de bioscoopzaal geleid.
Wanneer men hier de speciale brilletjes heeft opgezet kan men
de door het WNF geproduceerde film in drie dimensies
ervaren. In de film zien de bezoekers hoe verschillende
dieren in hun eigen habitat worden geconfronteerd met de
daden van de mens. In het eerste segment ziet men hoe een
familie van ijsberen op de Noordpool met smeltende
poolkappen wordt geconfronteerd, in het tweede segment ziet
men op de bodem van de zee een zeepaardje en een
zeeschildpad ternauwernood ontsnappen aan een visnet dat hun
leefomgeving ruw komt verstoren, in het derde segment ziet
men hoe een familie van leeuwen ruw uiteen wordt getrokken
door stropers en in het vierde en laatste segment ziet men
apen een geïmproviseerd spelletje honkbal spelen, totdat ook
zij ruw gestoord worden door houthakkers die hun oerwoud aan
stukken komen zagen.
De geheel computergeanimeerde film is gemaakt door nWave
productions, een Belgisch bedrijf dat eerder al soortgelijke
animatiefilms maakte. Het WNF wil aan de kwaliteit van de
film geen concessies doen en staat erop dat de dieren er zo
realistisch mogelijk uitzien. Intamin levert de vierpersoons
Maxi Motion seats, speciale bankjes die meebewegen met de
actie in de film. PandaVision is daarnaast volgestopt met
geur-, rook-, wind- en watereffecten, die de Efteling
allemaal in eigen huis heeft ontwikkeld. Zo zorgen speciale
watereffecten ervoor dat wanneer in de film water naar
beneden drupt ook in de zaal water drupt en doen
geureffecten het net lijken alsof bezoekers zich echt in het
oerwoud bevinden.
Als de film is afgelopen kan de bezoeker in de derde ruimte
in de wereld van de film stappen. De ruimte, die verdeeld is
in een ijs-, onderwater-, woestijn- en oerwoudgedeelte, is
ingericht met klimrekken en andere speeltoestellen. Ook zijn
hier verschillende vormen van interactief edutainment
aanwezig, ondermeer in de infozuilen waar bezoekers
morphfoto’s van zichzelf kunnen maken, die per mail
verstuurd kunnen worden. In het derde themagedeelte kunnen
bezoekers daarnaast in ‘onderwaterrestaurant’ de Octopus
een van de diervriendelijk bereide gerechten eten en
kunnen ze in de Souvenirwinkel een leuk aardigheidje
aanschaffen.
|
|
|
PandaVision
toont op vermakelijke wijze de kwetsbaarheid van Moeder
Natuur. |
50 Jaar
Techniek in de Efteling, dit
jaar in het CSC, is een enorm succes. |
De nieuwe
Zeiss Mark IX, dé trots van
het CSC Planetarium. |
De sterrenprojector van het Planetarium wordt vervangen door
de nieuwe Zeiss Mark IX Universarium projector. Door
de plaatsing van deze allernieuwste projector hebben
bezoekers voortaan een overdonderend perfecte beeldkwaliteit
bij de simulatie van de nachtelijke hemel.
Ook is in het Cosmo Science Center ter gelegenheid van het
vijftigjarige bestaan van de Efteling een speciale expositie
te zien. In de tentoonstelling 50 jaar Techniek in de
Efteling wordt een tipje opgelicht van de sluier die
over de technische magie in het park hangt. De
tentoonstelling schetst een beeld van de verschillende
technieken die in de Efteling worden gebruikt en de evolutie
die deze door de jaren heen hebben ondergaan. |
Wereld van de
Efteling
In het jubileumjaar wordt een van de meest ambitieuze fases
van de Wereld van de Efteling uitgevoerd. Het betreft de
reeds lang geplande Uitbreiding van het Kraanven.
Hoewel de appartementen in de Vakantiestad en de
staanplaatsen op de Camping al de nodige extra capaciteit
boden, kan de Efteling nog steeds niet voldoen aan de
groeiende vraag naar verblijfsaccommodatie. Daarom worden
bij de al aanwezige verblijven op het Kraanven driehonderd
nieuwe bungalows en kamers gebouwd, zodat het totale aantal
uitkomt op vierhonderd. Bovendien worden de bestaande
bungalows geheel verbouwd, zodat zij qua inrichting en stijl
beter in de nieuwe opzet passen. De grootte van de bungalows
varieert van vier tot acht personen.
In de grootste uitbreiding van het Kraanven tot dan toe zijn
een aantal verschillende themasecties verwerkt.
Centraal gelegen in de uitbreiding is het prachtige en
imposante Kasteel met haar luxueuze
Kasteelkamers van 34m2, gethematiseerde Torenkamers
van 42m2 en de over twee verdiepingen gelegen
superdeluxe Torensuites van 84m2. Alle kamers zijn
geschikt voor vier personen.
Omringd door de prachtige natuur van de Loonsche en
Drunensche Duinen kunnen bezoekers genieten van een
ontspannende sfeer in een van de statige Landhuizen
of gemoedelijke Hofstedes. Hier kan men terecht
in een Landhuis- of Hofstedekamer, comfortabele
gezinskamers van 34m2, of in een van de Luxe
Hofstedekamers van 52m2, die allemaal uniek zijn
ingericht.
Verspreid door het Kraanven liggen de knusse
vrijstaande en geschakelde Bosvilla’s,
uitgevoerd en ingericht in een romantische stijl. De
bosvilla’s hebben onder andere een eigen keuken en
badkamer en zijn bedoeld voor gezinnen. Een aantal
zijn superdeluxe uitgevoerd met onder andere een
bruisbad en sauna. De bosvilla’s zijn geschikt voor
groepen van vier tot acht personen en variëren in
afmeting van 82m2 tot 122m2. |
|
|
|
|
|
|
Een plein
met Bosvilla's in het vernieuwde Kraanven. |
Een Bosvilla
in het
vernieuwde Kraanven. |
Een Bosvilla
in het
vernieuwde Kraanven. |
|
|
|
Een Landhuis
in het
vernieuwde Kraanven. |
Een Hofstede
in het
vernieuwde Kraanven. |
Het Kasteel,
het hart van het
vernieuwde Kraanven. |
De vergroting
en herinrichting van het bungalowpark is mooi in het
landelijke groen gelegen. Bestaande groenelementen en
terreinkenmerken zijn zoveel mogelijk ingepast in de
uitbreidingen. De uitbreiding brengt het totale oppervlak
van het terrein op dertig hectare.
Het Uitpark wordt uitgebreid met een acht zalen tellend
Bioscoopcomplex, dat in samenwerking met Pathé-bioscopen
is gerealiseerd. Hier kunnen bezoekers vanuit hun royale,
luxe stoelen de nieuwste films zien. Alle zalen hebben van
wand tot wand projectiedoeken voor optimaal beeld en hebben
THX-gecertificeerde DTS geluidssystemen voor het beste
geluid. |
Des Eftelings mascotte krijgt een permanente residentie aan de
PardoesPromenade. Halverwege de naar Pardoes vernoemde laan
wordt het Pardoeshuis geopend. Hier kunnen bezoekers op
gezette tijden terecht voor een Meet & Greet met Pardoes,
Pardijntje of Pantagor en kunnen zij de met bijzondere objecten
overladen Sterrenkamer bewonderen.
Op de hoek van het Kastelenplein tussen opa Gijs en de
Prinsenpoort verschijnt dit jaar het nieuwe sprookje De
Prinses op de Erwt. In een vervallen toren kunnen bezoekers
getuige zijn van de authenticiteittest waaraan de prinses wordt
onderworpen door een onder een stapel matrassen geplaatste erwt,
waardoor zij niet kan slapen.
Opnieuw staat de Wonderlijke Efteling-show gedurende
het zomerseizoen in het Efteling-theater op de planken. En
opnieuw staat Hans Klok garant voor de spectaculaire magische
intermezzo’s.
Ton van de Ven besluit tegen het eind van het jaar dat
hij de Efteling voorlopig nog niet achter zich zal laten. Hij
keert terug op de ontwerpafdeling als Creatief Directeur.
|
|
|
Decennia na
Piecks eerste tekening van de Prinses op de Erwt weet Ton
van de Ven de gevoelige dame eindelijk in het Sprookjesbos
te introduceren. |
De Trouwkapel in
het Uitpark; het eerste volledige Michel-den-Dulkontwerp
in het park. |
Ton van de Ven,
Creative Director |
|
|
|
Wereld van de
Efteling
Met het binnenhalen van de Dutch Open in het Golfpark
gaat dit jaar een reeds lang door de directie van de
Efteling gekoesterde wens in vervulling. ’s Lands grootste
golftoernooi zet namelijk de golfbaan op de kaart als een
gerenommeerd terrein dat los van het sprookjespark op eigen
benen kan staan.
Een uitbreiding van een geheel andere aard is de door
juniorontwerper Michel den Dulk uitgewerkte
Trouwkapel die dit jaar in het Uitpark in gebruik wordt
genomen. Binnen kunnen bezoekers in gehuld in Eftelingse
sferen de meest betoverende bruiloft van het hele land
vieren. Sprookjesfiguren als Pardoes en Pardijntje of Hans
en Grietje, maar natuurlijk ook zelf meegebrachte
familieleden of vrienden kunnen als getuige fungeren bij de
sprookjesachtige ceremonie. |
In het Efteling-theater wordt gedurende het gehele
zomerseizoen de Wonderlijke Efteling-show weer ten tonele
gebracht. Voor het derde opeenvolgende jaar keren ook Hans Klok
en zijn assistente terug in de show.
In de Winter
van 2004 wordt het Meisje met de Zwavelstokjes van
Andersen voor het eerst aan het publiek getoond. Het sprookje,
dat is gebouwd achter de Indische Lelies, is het eerste
samenwerkingsverband tussen Ton van de Ven en de nieuwe
ontwerper Michel den Dulk. In het sprookje betreden bezoekers
een vervallen kasteeltje, waar ze in de verte een dorpje zien.
Wat verderop zien ze in een verlaten steegje het door alles en
iedereen verlaten arme meisje, dat in de ijzige kou haar laatste
zwavelstokjes afsteekt, om even later in de armen van haar
overleden grootmoeder ten hemel te stijgen.
In dit nieuwste sprookje, de eerste winterprimeur van de
Efteling, wordt gebruik gemaakt van de nieuwste
projectietechnieken. Hierdoor lijkt het net alsof het zieltje
van het meisje met de zwavelstokjes echt ten hemel stijgt.
|
|
|
Een ruwe schets
van het achter de Indische Lelies gelegen showgebouw
van "Het Meisje". |
Geveltekening
van het Meisje met de Zwavelstokjes, door Michel den Dulk. |
Het meisje dat
in de winter van 2004/2005 zoveel bezoekers diep wist te
ontroeren. |
|
|
|
Cosmo Science
Center
Iemand anders die dit jaar ten hemel stijgt is Nederlander
André Kuipers. Ter gelegenheid van zijn elfdaagse uitstapje
naar de ruimte is in het Cosmo Science Center bij de
Interkosmos-expositie een speciale Tentoonstelling
ingericht die is gewijd aan de Nederlandse Kosmonaut.
Bovendien is op 19 april zijn lancering in de Sojoez-raket
naar het internationale ruimtestation ISS live vanuit
Kaatsheuvel te volgen. |
Carnaval Festijn
krijgt er een nieuwe bewoner bij. Loeki de Leeuw, die een
jaar eerder is ‘ontslagen’ bij de STER verschijnt samen met zijn
vriendjes Piep de Muis, Guusje het Eendje, Filiep de Blauwe
Olifant en Roosje het Leeuwinnetje in een veertiental scènes van
de vrolijkste attractie van het park.
Daarnaast wordt in het Efteling-theater de alweer Vierde
Sprookjesshow aan het publiek gepresenteerd. Het is dit jaar
op de kop af tweehonderd jaar geleden dat Hans Christiaan
Andersen werd geboren, de sprookjesschrijver van wie een groot
aantal sprookjes zijn vertegenwoordigd in het Sprookjesbos.
Daarom worden in de nieuwste sprookjesshow de sprookjes van Het
Lelijke Jonge Eendje en de Dansende Schoentjes op de planken
gezet. Het is de eerste sprookjesshow die wordt verzorgd door
Studio 100.
Aan de Vonderplas wordt een begin gemaakt met de bouw van De
Vliegende Hollander. De nieuwe attractie, met als thema de
legende van het mythische spookschip, staat op het programma als
nieuwe attractie voor 2006.
Wereld van de
Efteling
Met de uitvoering van de laatste oorspronkelijk geplande
fase wordt de Wereld van de Efteling voltooid. Tussen het
Uitpark en de Vakantiestad wordt het 125-kamers tellende
Motel geopend. In de honderd kamers van het budgetmotel
kunnen maximaal duizend bezoekers terecht. De aan de
Vondervaart gelegen overnachtingaccommodatie is weliswaar
minder luxe dan het prestigieuze Efteling-hotel, maar voor
veel bezoekers wel een stuk beter betaalbaar. |
THEA
Classic Award
In 2005 ontvangt de Efteling de ultieme bekroning voor meer
dan vijftig jaar betovering: de THEA Classic Award.
Een prestigieuze oeuvreprijs, in het leven geroepen door de
wereldwijde organisatie van ontwerpers van themalocaties en
evenementen, TEA (Themed Entertainment Association). |
Hiermee is (voorlopig?)
een einde gekomen aan deze waarachtige geschiedvervalsing. Wat
is, was, of niet mocht zijn leeft voort in de gedachten van
eenieder die kan spreken over zijn Efteling. Want ja, in
dromen en fantasie is, net als in sprookjes, álles mogelijk...
Eindhoven, Oosterhout en Bristol, december 2005
|