In dit jaar wordt gestalte gegeven aan het derde en laatste
sprookje van Koningin Fabiola: Pipo’s Hemelreis in een
Zeepbel. () Bovendien is Pipo’s Hemelreis
in een Zeepbel na de Jongen Die op Reis Ging om het Griezelen te
Leren het tweede sprookje dat in attractievorm buiten het
Sprookjesbos wordt gepresenteerd. Bezoekers treden binnen in een
fraai door Anton Pieck ontworpen herenhuis dat is verrezen aan
noordkant van de Breughelbrink. Vanuit de statige entreehal
worden zij door de woonkamer naar de voorshow in de kinderkamer
geleid, waar tussen allerlei ouderwets speelgoed het bedje van
Pipo staat opgesteld. Terwijl de kamer verduisterd wordt begint
de in een hoek opgestelde muziekdoos te spelen en komt een
blauwe zeep tevoorschijn, die de bezoekers mee wil nemen op hun
reis in een zeepbel.
Vanuit de kinderkamer gaat men vervolgens door een van de
drie vensters naar ‘buiten’. In de verduisterde projectieruimte
neemt men plaats in een enorme door sterren omgeven zeepbel. De
verschillende stoelen in de zeepbel staan in een cirkel
opgesteld en de vloer en de wanden ervan zijn doorzichtig.
Wanneer de zeepbel zich gesloten heeft ziet de bezoeker onder
zich een kleine stip, die groter en groter lijkt te worden. De
zeepbel begint te schudden, om de sensatie te geven dat men aan
het vallen is. De naderende stip blijkt de aarde te zijn, die
met Nederland in het vizier snel dichterbij komt. Maar vlak
voordat men de grond raakt, blaast de wind de bezoekers weer
omhoog. De reis is begonnen.
In de spannende rit in de zeepbel reist de bezoeker in een
ongeveer vijf minuten durende film over verschillende plaatsen
in Nederland. Zo vliegt men over steden als Amsterdam, Den Haag
en Maastricht, maar ook over de Deltawerken en de Afsluitdijk,
om aan het eind van de rit te landen in de Efteling. Onderwijl
voorziet de door Lex Goudsmit ingesproken blauwe zeep het geheel
van commentaar.
De attractie is een variatie op de al bekende
vluchtsimulator. De beeldprojector zit onder een naar binnen
gebold doek. Een dunne laag mist versterkt het idee dat men in
de wolken zit en de zeepbel zwiert rustig op en neer om het idee
van wind te geven. De beelden in de film zijn opgenomen met een
helikopter en met wolken worden telkens de overgangen
gemaskeerd. Om de capaciteit van de attractie zo groot mogelijk
te houden zijn in totaal drie zeepbellen gebouwd. Met de
educatieve film over Nederland richt de Efteling zich bovendien
duidelijk op een nieuwe doelgroep die steeds vaker het
Kaatsheuvelse park aandoet: die van de buitenlandse bezoekers.
Het daarnaast toenemende belang van souvenirs blijkt uit de
opening van het verkooppunt In den Oude Marskramer aan de
Breughelbrink. In een kleine binnenplaats kunnen bezoekers als
tastbare herinnering aan hun dagje uit een aantal vaak unieke en
soms ook minder unieke artikelen kopen.
In de Speeltuin worden de uit Drachten afkomstige Zweefmolen en
de Vlindermolen aan het aanbod toegevoegd. Beide zijn afkomstig
van een kermisexploitant uit Breda en worden door Anton Pieck in
een Eftelings jasje gestoken.
Op de roeivijver zijn twintig nieuwe boten die de in verval
geraakte oude roeibootjes vervangen.
Herberg ‘De Swaen’ aan de Breughelbrink geeft dit jaar onderdak
aan een zeer speciale, doch eveneens onheilspellende gast. Een
deel van het restaurant is verduisterd en afgeschermd van de
rest. Hier kunnen bezoekers in een zeven minuten durende
voorstelling een heuse Oosterse Geest bewonderen. De geest is
een teaser voor de in het jaar daarna te openen nieuwe attractie
die ter aanvulling zal gaan dienen op het spokenthema van De
Jongen Die op Reis Ging om het Griezelen te Leren.
|
|
|
Voor "Pipo"
bedenkt het park een ingenieus stukje techniek. |
De Oosterse
Geest die dit seizoen in Herberg 'De Swaen' een voorproefje
op het Spookslot geeft. |
De Speeltuin
krijgt dit jaar flink wat nieuwe attracties. De Zweefmolen
is misschien wel de populairste. |
Nabij de Breughelbrink wordt het een jaar eerder aangekondigde
Spookslot geopend. In het oude slot, dat ligt in het
verlengde van de kasteelruïne van de Jongen Die op Reis Ging om
het Griezelen te Leren, is om de tien minuten een spektakel te
zien dat door merg en been gaat. In de donkere gangen van het kasteel treffen bezoekers de onheilspellende voorshow aan, waar
het sinistere geweeklaag van katten en het gegrom van
krokodillen weerklinkt, waar een enorme behaarde arm met één
vinger een enorme kandelaar vasthoudt, waar bliksem in een
achthoekige zaal vier duivelse Vlederikken oproept en waar de
Oosterse Geest zijn bezweringen uitvoert. Wie tot zover zijn lot
heeft durven tarten en is gebleven wordt naar de spectaculaire
hoofdshow geleid, waar een schouwspel volgt dat zijn weerga niet
kent. In de ongeveer zeven minuten durende hoofdshow komt de
verlaten en vervallen binnenplaats van het slot letterlijk tot
leven. Grafstenen beginnen te dansen, schedels beginnen te
bewegen, muren gaan heen en weer en hier en daar is zelfs een
geest te zien, dit alles onder de muzikale begeleiding van de
Danse Macabre van Camille Saint-Saëns.
De bouw van het Spookslot wordt uitgevoerd door een extern
bouwbedrijf, te weten Merckx uit Drunen. Het gebouw bestaat uit
400.000 stenen en 800 m3 beton. In het gebouw worden 10.000
meter kabel en 1000 meter persluchtleiding verwerkt; 500 spots
en lampen zorgen voor de verlichting, terwijl het geluid via
bandrecorders, twaalf versterkers en 166 luidsprekers ten gehore
wordt gebracht. Het decor wordt vanuit het oogpunt van
brandveiligheid gemaakt van echte stenen en stukadoorswerk.
Hoewel hij de opzet samen met Anton Pieck ontwerpt, is Ton
van de Ven voor de eerste keer helemaal zelf verantwoordelijk
voor de eindontwerpen van het Spookslot. Het is zijn eerste
grote opdracht en er zullen er nog vele volgen.
Achter het Spookslot kunnen bezoekers in de Witte Walvis
griezelig lekkere drankjes en hapjes kopen en daarnaast is
Bij Jonas een selectie van souvenirs te koop.
Elders in het park krijgen Aagje en Moortje er een nieuwe
collega bij. Neefje is alweer de derde telg van de
gestaag uitdijende Stoomtreinfamilie. Ze is vernoemd naar Kees
Neve uit het dorp Zeeland, die de stoomtrein helemaal opbouwde
in zijn oorspronkelijke staat. De uit 1914 afkomstige locomotief
zet in de Efteling als passagierstrein haar carrière weer op de
rails.
|
|
|
De door Ton van
de Ven ontworpen voorgevel van het Spookslot. |
Spookachtige
creaturen, ontsproten aan het brein van Ton, bevolken de
ruïne. |
Het openingsjaar;
direct zijn de rijen even lang als bij "De Jongen die op
Reis Ging". |
|
|
|
De achthoekige
zaal waar de
Vlederiken te vinden zijn. |
De hoofdshow;
een spectaculair schouwspel zonder weerga. |
Bij Jonas kan
men niet alleen spookachtige souvenirs kopen, maar raakt men
ook weer bij de tijd. |
|
|
|
Verbinding
Efteling-Autotron
Op initiatief van Max Lips, de roemruchte eigenaar van het
Lips Autotron Drunen, is dwars door de Loonsche en Drunense
Duinen een stoomtreinverbinding aangelegd. Dagelijks
rijden hier twee stoomtreinen op en neer tussen de Efteling
in Kaatsheuvel en het Autotron in Drunen. Zowel de Efteling
als het Autotron bieden een speciaal toegangsbewijs aan
waarmee bezoekers gedurende een dag zowel het park als het
museum onbeperkt mogen bezoeken. In de loop van die dag
kunnen ze op vertoon van hun entreebewijs ook vrij op en
neer reizen met de stoomtrein. |
Het nieuwe jaar
kenmerkt zich vooral door veel verbeteringen aan het
Sprookjesbos. Het hoofd en het lijf van de Bosbewaker en
de buste van Kogeloog worden geheel vernieuwd. Beiden
zien er gladder en expressiever uit en voldoen weer aan de
verhoogde uiterlijke standaard die de Efteling door de jaren
heen is gaan hanteren.
Ook worden eindelijk de technische mankementen bij de
Chinese Nachtegaal opgelost. De door zowel Ton van de Ven
als Anton Pieck ontworpen vervangers worden desondanks toch in
het Sprookjesbos bij de Chinese Nachtegaal geplaatst. Beide
nieuwkomers zijn mythische creaturen, waar geen bestaand
sprookje aan is verbonden:
De Dwergkoning: deze door Ton van de Ven bedachte en
ontworpen sprookjesfiguur heeft zijn zetel in een
uitgeholde boom, vanwaar hij met zijn norse blik uitkijkt
over de bezoekers. Om Dwergkoning te doen bewegen wordt
voor de eerste keer gebruik gemaakt van een nieuwe variant
van het later in Fata Medina en Gullivers Reizen
veelvuldig gebruikte schijvensysteem.
De Vliegende Draak: de door Anton Pieck ontworpen
lichtgeraakte draak bewaakt een grote schatkist die
verscholen ligt in de zwartgeblakerde, vervallen vierkante
toren waarop hij is gezeten. Het systeem om de draak te
doen bewegen bouwt de technische dienst onder leiding van
Lex Lemmens op uit hydraulische componenten, iets wat voor
de Efteling zeer vernieuwend is. Met name het afstellen
van het exterieur van de animatronic op de techniek die
van binnen zit bezorgt Lemmens de nodige hoofdbrekens. |
|
|
|
|
|
|
"Idiote schetsen"
van Ton van de Ven voor het Spookorkest en haar dirigent in
het Spookslot. |
De Vliegende
Draak; vervaarlijk rond- spiedend bewaakt het dier zijn
schat. |
De altijd even norse
Dwergkoning in
zijn holle boom. |
In het Spookslot is het Verhaal van het Spookslot
toegevoegd, dat wordt verteld door Tom van Beek. Het verhaal
gaat over de Graaf van Capelle van Kaatsheuvel, die door de heks
Visculamia wordt vervloekt om de rest van zijn bestaan op zoek
naar zijn dochter door de tomben van zijn vervallen slot te
dolen, zonder haar ooit te vinden. Tevens wordt aan de hoofdshow
van het Spookslot het Spookorkest toegevoegd. Onder de
ontzielende leiding van een spookachtige dirigent speelt een
macaber orkest mee op de muziek van Camille Saint-Saëns.
Ingang West wordt de aangewezen
hoofdentree van de Efteling. De grote bezoekersstromen, die nog
steeds ieder jaar in omvang en nationaliteit toenemen, worden
voortaan via het eenvoudige doch sierlijke bouwwerk het park in
geleid. Bij de ingang kan de bezoeker Rolstoelen en
Wandelwagens huren en is als extra service een
Hondenkennel aanwezig, voor bezoekers die hun trouwe
viervoeter hebben meegenomen. Daarnaast wordt aan het einde van
de dag in souvenirwinkel Het Poortje nog een laatste kans
geboden om een blijvend aandenken van het dagje Efteling mee
naar huis te nemen.
In het Sprookjesbos
wordt een Nieuw Deel van het Kabouterdorp geopend, dat
bestaat uit twee nieuwe door Anton Pieck ontworpen bouwwerkjes.
In het grootste van de twee kunnen bezoekers via de onderkant
een enorme paddenstoel binnenlopen, waarna zij via een trapje en
een loopbruggetje een nog grotere paddenstoel betreden, alwaar
een Schrijvende Kabouter druk bezig is zijn relazen op te
tekenen. Onder deze grote paddenstoel zitten twee kabouters te
vissen. Bezoekers kunnen hier de kabouter die in slaap dreigt te
dutten wakker roepen.
Aan de voorzijde van het tweede gebouw, met aan de zijkant
een waterrad, staat een vriendelijk kaboutervrouwtje haar was te
doen. Morrelt de bezoeker aan de klink van het tuinhek, dan
opent de deur van het huisje en verschijnt haar kaboutermannetje,
die met de vervormde stem van Martine Bijl te kennen geeft dat
hij daar toch niemand ziet.
Het is ook Martine Bijl die op 19 april samen met Anton Pieck
het kabouterdorp opent. Pieck is op die dag 85 geworden en hij
viert zijn verjaardag in de Efteling. Voor de gelegenheid is ook
de burgemeester van Kaatsheuvel aanwezig, die Anton Pieck tot
‘eerste burgemeester van dit unieke dorp’ benoemt. Daarnaast
benoemt hij Pieck tot grootofficier in de orde van Claeroen
Claere Cantharel.
|
|
|
Anton Pieck
ontwerpt een behuizing
voor twee nijverige lieden... |
En een
paddenstoel waaronder
het loos vissen is. |
Binnen, in een
Ton-tafereel, schrijft
men kabouterwereldlitteratuur. |
|
|
|
|
|
|
Het sensatiegehalte
van de Jongen Die op Reis Ging om het Griezelen te Leren is voor
een groot deel van de jeugd niet meer genoeg. De achtbaan blinkt
immers vooral uit in thema en minder in thrill-gehalte. Om aan
het verhoogde verwachtingspatroon tegemoet te komen besluit de
Efteling een nieuwe, meer wilde weg in te slaan. Het is slikken
of stikken, zo redeneert men in de directiekamer.
Daarom wordt de superachtbaan de Python, in zijn tijd
de grootste van Europa, toegevoegd aan het parkaanbod. Deze
Double Loop Cork Screw, die is ontwikkeld en wordt gebouwd door
Vekoma, is het meest sensationele wat er op dat moment bij de
Limburgse onderneming in de aanbieding is. De 5,5 miljoen gulden
kostende achtbaan gaat over een lengte van 750 meter in twee
loopings en een kurkentrekker vier keer over de kop, waarbij een
hoogteverschil van 23 meter wordt overbrugd en een
maximumsnelheid van 75 kilometer per uur wordt bereikt.
De realisatie van de achtbaan zet de Efteling lijnrecht
tegenover verschillende milieubewegingen, die de richting die
het park met de bouw ervan inslaat wraken. Zij proberen daarom
met juridische stappen de bouw ervan stop te zetten. De rechter
stelt hen in het ongelijk. De Efteling ligt namelijk niet ín
natuurgebied de Loonsche en Drunensche Duinen, maar aan de rand
ervan. Bovendien heeft het park aan kunnen tonen dat de
realisatie van de nieuwste attractie cruciaal is voor het
voortbestaan van het park. De bezwaren tegen de realisatie van
de Python, die hadden moeten leiden tot een bouwstop, worden
derhalve allemaal verworpen.
Voor de hongerige bezoeker is onder de Corkscrew van de
Python het kleinschalige horecapunt De Kurketrekker
gerealiseerd, waar onder andere ijsjes en milkshakes worden
geserveerd. Even verderop wordt De Spreeuwenpot geopend,
waar overheerlijke poffertjes op het menu staan.
De jeugdige bezoeker van het park kan op steenworpafstand van de
Python zijn lol op in de Game Gallery. Hier kan hij tegen
betaling verschillende kermisachtige spellen spelen, die
variëren van balgooien en ringgooien tot schieten en hengelen.
De grootte van de te winnen prijzen hangt af van het succes in
het spel.
Bij de Roei- en Kanovijver wordt Het Seylend Fregat
geopend. Aan het twee balies tellende horecapunt kunnen
vermoeide watersporters een natje en een droogje bestellen.
De Efteling laat echter met de komst van de superachtbaan en
de nieuwe richting die ze daarmee inslaat haar wortels niet in
de steek. In het Sprookjesbos heeft namelijk, onder supervisie
van Ton van de Ven, het Kasteel van de Schone Slaapster een
flinke opknapbeurt gekregen. Voor de restauratie is een groot
deel van het enigszins vervallen oude kasteel gesloopt en
herbouwd. Het nieuwe kasteel is duurzamer gebouwd en het oogt
authentieker. Bovendien is in de toren naast het vertrek waar
Doornroosje slaapt voortaan de boosaardige Dertiende Fee
te zien, die daar met een valse grijns zit te spinnen als de
beste.
Op 1 juni 1981 overlijdt de heer Van der Heijden. De
oud-burgemeester, oud-voorzitter en mede-oprichter van de
Efteling is 83 jaar geworden.
|
|
|
Ton van de Ven
waagt zich aan een
logo-ontwerp voor de
spectaculaire
achtbaan. |
De witte rails
steekt —sierlijk voor de
één, afschuwelijk voor de ander— af tegen de groene bossen van
het
natuurpark. |
Dat ook
Efteling-iconen best nog beter kunnen bewijst Ton van de Ven
met zijn renovatie van het Kasteel van de
Schone Slaapster. |
|
|
|
Kraanven
Het bungalowpark ten zuiden van de Efteling wordt in dit
jaar flink onder handen genomen. Zo krijgt het
Café-Restaurant een fikse opknapbeurt, waarbij men het een
meer Eftelingse uitstraling geeft en wordt het zwembad
uitgebreid met een overdekt gedeelte. Bovendien wordt de
capaciteit van het Kraanven verviervoudigd. Het bungalowpark
gaat van 250 naar 1000 bedden. Op het terrein worden
voortaan meer activiteiten georganiseerd en er wordt een
buspendeldienst ingezet naar de Efteling.
De Efteling zet met deze grote investering haar eerste stappen in
de richting van de Wereld van de Efteling. |
|